Атака через соцмережі: як Росія використовувала нову "зброю" проти США

15 жовтня 2017, 06:53
З'являється все більше інформації про втручання РФ у політичні процеси в Сполучених Штатах

Фото: pixabay.com

Восени 2017 року скандал з підозрами щодо втручання Росії у вибори президента США вийшов на новий виток . Керівництво соціальної мережі Facebook з'ясувало , що протягом майже двох років фейкові облікові записи , імовірно пов'язані з Росією, купували політичну рекламу в соцмережі на десятки тисяч доларів .Цими даними вони поділилися з владою США , яка розслідує можливе втручання Росії в американський виборчих процес .

Роль соцмереж у виборчій кампанії

Про те , яку роль зіграла соціальна мережа Facebook в ході виборчої кампанії , розповів західним ЗМІ фахівець із цифрових технологій Бред Парскейл , який був запрошений на роботу в передвиборний штаб для розробки стратегії віртуального протидії штабу конкурента Дональда Трампа Хілларі Клінтон .

За його словами, у нього було завдання створити ефективну конкуренцію Клінтон, у якої були переваги в грошах і доступі на телебаченні. Таким чином, основними каналами Трампа стали Facebook і Twitter. Twitter виконував роль майданчика спілкування Трампа з виборцями, а Facebook він порівняв з магістраллю, по якій рухалася вся передвиборна кампанія.

Варто відзначити, що, за словами Парскейла, реклама в ході виборчої кампанії Трампа обходилася в середньому в день 50-60 тис. доларів, розміщувалося 100 тис. різних оголошень кожен день, а всього було витрачено 94 млн. доларів.

"Кожен день ми створювали більше сотні тисяч оголошень за допомогою алгоритмів і програмного забезпечення", – сказав Парскейл. Також він повідомив, що вони наймали в команду фахівців з Facebook. При цьому, Парскейл категорично заперечує будь-які зв'язки з росіянами.

Втім, як вважає політтехнолог Ярослав Макітра, вплив соцмереж на результат виборчої кампанії хоч і дійсно є, але все ж перебільшеним. Вплинути за допомогою соцмереж можна на тих людей, хто є активним їх користувачем і для кого вони – основне джерело отримання інформації.

"В принципі, на таких громадян можна вплинути. Це може бути кореляція виборчого процесу певним впливом на громадську думку і на вибір конкретної людини", –
каже Макітра.

У випадку з виборами президента США, як повідомляють в Facebook, в куплених оголошеннях не було відсилань на президентських виборів або кандидатів. У повідомленнях порушувалися актуальні теми, наприклад, дозвіл на носіння зброї і побоювання з приводу імміграційної політики, а також права ЛГБТ і расова дискримінація. За словами експерта, в даному випадку мова йде про непряму рекламу.

Так, зіграти на цьому можна, використовуючи неправдиву інформацію, яку далеко не кожен користувач буде перевіряти, маніпулятивну подачу цієї інформації (створюючи видимість підтримки певної теми (або навпаки). І це дійсно може стати способом вплинути на певних користувачів соцмережі. Так, наприклад, в українському суспільно-політичному сегменті соцмереж близько 90% сторінок, – фейкові. З їх допомогою іноді починає масово поширюватися якась думка, твердження або ідея, яку потім масово "лайкають" і коментують ті ж нереальні персонажі.

"Створюється видимість, що це – тисячі людей. І хтось під впливом таких аргументів,"лайків", "шерів", нібито переконливих доказів, може поміняти свою думку тому, що не бачить в цій ситуації своїх однодумців",
– говорить Макітра .

У той же час, цей вплив – вплив на конкретну людину. Втім, надалі воно може поширюватися і в офлайні, наприклад, якщо він починає ділитися отриманою в соцмережах інформацією з близькими, знайомими, обговорювати її. Особливо ефективним вплив соцмереж буде, якщо інформацію підхоплять так звані "лідери думок" – люди, за якими багато хто стежить в соцмережах і до чиєї точки зору прислухаються. У такій ситуації головне – критично реагувати на отриману інформацію, аналізувати або перевіряти її, але так роблять далеко не всі, відзначає Макітра.

Втім, на думку політтехнолога, значення соцмереж в формуванні громадської думки дещо перебільшено – кардинально вплинути на громадську думку або результати виборів такі маніпуляції не зможуть. "Певний вплив є. При наборі деяких технологій цей вплив може зіграти якусь роль. Але точно не можна виграти за рахунок соцмереж вибори,
- каже Макітра. – Можна донести певну інформацію, маніпулювати, але це комплекс".  

Реклама

Facebook,  Twitter і сліди Росії

В результаті аналізу операцій з придбання рекламних площ Facebook з'ясувалося , що з червня 2015 по травень 2017 року біля 100 тисяч доларів було витрачено на приблизно три тисячі оголошень , пов'язаних з 470 фейковий акаунтами і сторінками . Як заявив глава служби безпеки соцмережі Алекс Стеймос , аналітики Facebook вважають , що ці облікові записи та сторінки пов'язані один з одним і управлялися з Росії .

Як повідомляють в Facebook , в переважній більшості цих оголошень не було конкретних відсилань до президентських виборів або кандидатів . В повідомленнях порушувалися такі теми , як дозвіл на носіння зброї і побоювання з приводу імміграційної політики , а також права ЛГБТК і расова дискримінація .

Оскільки подібні дії порушують правила соцмережі , всі виявлені фейкові облікові записи були заблоковані . При цьому Facebook відмовився оприлюднити зміст реклами та дані користувачів , які її розміщували , пославшись на власну політику про нерозголошення інформації , а також на федеральний закон США .

Реклама
Експерти відзначають , що 100 тисяч доларів – невелика сума в масштабах вартості всієї кампанії , однак той факт , що деякі російські структури взялися за поширення політичних сигналів , наводить , на їхню думку , на думку , що їх консультував хтось в Сполучених Штатах .

Пізніше засновник Facebook Марк Цукерберг заявив, що соціальна мережа передасть Конгресу США дані по справі про "російське втручання". Більше того, Цукерберг повідомив , що співпрацює з владою США у справі про можливе втручання Росії в американські вибори . За його словами , соцмережа протягом довгих місяців вела розслідування " російської присутності " .

Цукерберг зазначив , що соцмережа шукає іноземних агентів , в тому числі і різні " російські групи " і людей з інших країн колишнього СРСР , а також організації і компанії , щоб зрозуміти , як вони використовували інструменти Facebook " для підриву демократії ".

"Ми живемо в новому світі. Це новий виклик для інтернет-спільноти – взаємодіяти з національними державами, які намагаються привернути хід виборів. Ми продовжимо працювати з урядом, щоб зрозуміти в повному обсязі глибину впливу Росії на вибори в США, і ми готові забезпечувати чесні вибори по всьому світу, давши кожному право голосу, щоб перемогла демократія", – підсумував Цукерберг.

При цьому Марк Цукерберг визнав, що Facebook не вдалося знайти доказів зв'язку підставних акаунтів з "проросійською рекламою". Надалі Facebook буде вимагати від політичних рекламодавців розкриття того, хто конкретно є замовником рекламних оголошень.

У відповідь, російська влада традиційно спростувала будь-яку причетність до втручання у внутрішні справи США через соціальну мережу Facebook.

"Ми не знаємо, хто і як розміщує рекламу в Facebook, і ніколи цим не займалися, ніколи російська сторона не була до цього причетна", – сказав прес-секретар президента РФ Володимира Путіна Дмитро Пєсков
.

Президент США Дональд Трамп, в свою чергу, назвав цю інформацію "черговою містифікацією".

Реклама
" Містифікація по Росії триває , тепер це реклама на Facebook . А як щодо повністю упередженого і нечесного висвітлення в ЗМІ на користь шахрайки Хілларі ? " , – написав він у Twitter .

Після того , як Facebook згадала в своєму дослідженні ряд акаунтів , ще одна соціальна мережа – Twitter – провела перевірку близько 450 з них . В результаті стало відомо , що 22 з них пов'язані з Twitter і були заблоковані за спам ( політичну рекламу ) . Також Twitter повідомляє , що , завдяки вже виявленим акаунтам , були виявлені ще 179 акаунтів , проти яких були прийняті ті ж заходи за порушення правил по спаму.

Нагадаємо , ще в січні цього року спецслужби США стверджували , що Росія допомогла Трампу перемогти на виборах , зокрема , шляхом поширення в соціальних мережах неправдивої інформації з метою вплинути на громадську думку . Росія послідовно заперечує факт втручання в американські вибори .

Зовсім недавно комітет Сенату США з розвідки , ознайомившись з інформацією спецслужб, визнав, що Росія здійснювала хакерські атаки та інші дії, щоб вплинути на хід американських виборів . А глава комітету сенатор Річард Бурр зазначив , що розслідування все ще триває , а також залишається відкритим питання про можливу змову президента США Дональда Трампа з росіянами.