"Боїнг" в Ростові впав через помилку пілотів – ЗМІ

28 березня 2016, 08:26
Фахівці розшифрували "чорні ящики"

Пілоти впалого в Ростові "Боїнга" сварилися перед катастрофою. Фото: AFP

Домінуючою версією в розслідуванні авіакатастрофи Boeing 737-800 авіакомпанії FlyDubai в Ростові-на-Дону після розшифровки самописців стала версія про помилку пілотів. Про це пише російський "Коммерсант".

Близьке до розслідування джерело інформує, що завдяки розшифровці даних параметричного і мовного самописців Boeing, що містять інформацію про всі обставини останнього польоту лайнера, експертам вдалося відновити картину катастрофи, що відбулася.

Реклама

За даними видання, при спробі підняти літак після невдалого заходу на посадку льотчик, мабуть, занадто сильно задер ніс машини, забезпечивши таким чином втрату нею швидкості і звалювання. У кабіні через це виник конфлікт: напарник кричав пілотові: "Куди летиш? Стояти!", проте всі його спроби "перетягнути" штурвал лише погіршили ситуацію.

"Здійснюючи 19 березня рано вранці вже другу за рахунком спробу приземлитися в аеропорту Ростова-на-Дону, екіпаж рейсу FZ981 був змушений знову відмовитися від посадки. Обидва заходи пілоти, за даними самописців, здійснювали в автоматичному режимі, і всякий раз їм заважали погодні умови... через шквалистий і, крім того, з постійною зміною напрямку вітер, погано працював так званий автомат тяги Boeing, що забезпечує рух літака по заданій траєкторії зниження або підйому в режимі автопілота", – зазначає видання.

З урахуванням цієї обставини йти на чергове коло екіпаж вирішив уже в ручному режимі. Перебуваючи на висоті близько 270 метрів і не долетівши при цьому близько 6 км до злітно-посадкової смуги, один з льотчиків натиснув клавішу TOGA (Take off. Go around), задану машині команду для відходу на друге коло, і відключив автопілот, узявши керування машиною на себе. В майбутньому підйомі пілотам потрібно було вже самостійно задавати тангаж, або кут нахилу носа літака, орієнтуючись на так звану директорну стрілку на приладі.

Реклама

Однак екіпаж, як вважають експерти, не врахував специфіку переходу Boeing 737 з режиму посадки в режим набору висоти. Справа в тому, що під час заходу на смугу під автопілотом лайнер знаходиться в досить складній конфігурації: його кермо висоти відхилене на пікірування, а хвостовий стабілізатор при цьому працює в протилежному напрямку, задираючи ніс машини.

Якщо догляд на друге коло відбувається в автоматичному режимі, положення всіх рулів плавно змінює бортовий комп'ютер. У разі ж здійснення цього маневру руками льотчик інстинктивно тягне штурвал на себе, ставлячи таким чином в положення набору висоти і кермо, і стабілізатор. Кабруючий момент підсилюють забрані після натискання клавіші TOGA закрилки – в результаті Boeing замість плавного набору висоти спрямовується вгору в режимі винищувача.

"Він зупиняв партнера криками "Стій. Куди? Стояти! Стояти!" І одночасно намагався припинити набір висоти, відштовхуючи від себе свій штурвал"

"Пілоти Flydubai, – наводить видання думку експертів, – через втому або відсутність досвіду цей мимовільний маневр лайнера не розпізнали. Коли ж швидкість літака, який вийшов на закритичні кути атаки, почала стрімко падати, в кабіні стався конфлікт".

Реклама

За даними газети, керуючий льотчик, продовжуючи підйом, спробував набрати швидкість, збільшивши режим роботи двигунів до їхньої максимальної злітної. Його напарник вважав, що, в першу чергу, слід опустити ніс Boeing. Він зупиняв партнера криками "Стій. Куди? Стояти! Стояти!" і одночасно намагався припинити набір висоти, відштовхуючи від себе свій штурвал.

В результаті керування літаком, як кажуть фахівці, розірвалося: в бортовий комп'ютер Boeing стали надходити електричні імпульси від усіх маніпуляцій, здійснюваних пілотами на обох штурвалах, які в штатному режимі працюють синхронно. Екіпаж погодив свої дії тільки тоді, коли обидва пілоти відчули негативні перевантаження – відчуття, яке відчуває людина, наприклад, в падаючому ліфті.

Однак до цього часу було вже пізно – некерований Boeing, на борту якого перебували 62 людини, із швидкістю 325 км/год і під кутом близько 45 градусів мчав до землі.