Що потрібно знати про суд щодо MH17 в Нідерландах: ТОП-5 головних запитань і відповідей

9 березня 2020, 08:28
Україні потрібно наполягати на тому, що авіакатастрофа MH17 – це акт тероризму або військовий злочин

/ Фото: Reuters

Сьогодні в Нідерландах стартує судовий процес у справі MH17. Авіакатастрофа малазійського Boeing-777 в небі над непідконтрольним Києву Донбасом 17 липня 2014 року забрала 298 життів. Більшість жертв (196 осіб) були громадянами Нідерландів, тому офіційний Амстердам прийняв рішення провести судовий процес у рамках національного, а не міжнародного законодавства. Суддя Марайа Кнайф, яка на час процесу відповідає за контакти з пресою, розповіла акредитованим на засідання журналістам, як проходитиме суд, чи може розширитися коло звинувачених і коли буде вирок.

Що і де розглядають

Судовий процес у справі про авіакатастрофу Boeing-777 рейсу MH17 стартує сьогодні о 10:00 (об 11:00 за Києвом) і буде відкритим з прямою трансляцією нідерландською і англійською мовами (для цього офіційному Амстердаму навіть довелося міняти національне законодавство). Через великий резонанс розгляд справи перенесли з окружного суду в Гаазі до Юридичного комплексу Схіпхол, який знаходиться біля міжнародного нідерландського аеропорту. Акредитовано понад 400 журналістів, для яких біля юридичного комплексу побудували великий пресцентр.

Реклама

Головуючих суддів п'ять – три постійних і два резервних на випадок, якщо хтось захворіє. Перший день судового процесу судді називають попереднім і суто технічним: суд представить боку звинувачення і захисту, і вирішить, як в цілому буде організований процес. У складі української делегації, яка також буде на суді, – заступник генпрокурора Гюндуз Мамедов, заступник начальника управління департаменту військових конфліктів генпрокуратури Микола Говоруха, заступник голови СБУ Володимир Горбенко і начальник відділу управління досудового розслідування головного слідчого управління СБУ Ігор Яновський.

Кого звинувачують

На початку серпня 2014-го під керівництвом нідерландської прокуратури була створена Міжнародна слідча група (JIT), куди увійшли представники Нідерландів, Малайзії, Австралії, Бельгії та України. На підставі доказів, зібраних JIT, в червні минулого року прокуратура Нідерландів оголосила про підозру чотирьом особам. Їм загрожує від 30 років до довічного плюс штраф до $ 100 тис.

Серед обвинувачених, які, за версією слідства, безпосередньо причетні до транспортування російського ЗРК "Бук" на територію України, – троє росіян і один українець: колишній так званий "міністр оборони" "ДНР" Ігор Гіркін (Стрєлков), генерал-майор Сергій Дубінський , полковник Олег Пулатов і українець Леонід Харченко.

Реклама

Гіркін – найвідоміший персонаж. Працював в структурах ФСБ, в березні 2014-го брав участь в анексії Криму, в квітні того ж року його загін захопив Слов'янськ в Донецькій області, який українська армія успішно звільнила. На момент авіакатастрофи рейсу MH17 був так званим "міністром оборони" "ДНР" і, за версією слідства, курирував запуск ракети з "Бука".

Дубінський – воював в Афганістані і Чечні. Судячи за перехопленнями СБУ телефонних розмов Дубинського з іншими проросійськими бойовиками, курирував транспортування "Бука" з Донецька до Сніжного. JIT вважає, що Дубинський був ключовою фігурою в доставці ЗРК.

Пулатов – також воював в Чечні. За даними Bellingcat, приїхав на Донбас воювати на стороні проросійських бойовиків навесні 2014-го. За даними перехоплень СБУ, саме Пулатов супроводжував "Бук" від Сніжного до місця запуску і особисто передав ватажкам "ДНР" "чорні скриньки" збитого Boeing-777. За словами українських дипломатів, Москва найняла йому команду адвокатів – два нідерландських і один росіянин. Однак, головна мета не захист Пулатова, а банальний доступ до матеріалів справи.

Реклама

Харченко – українець, народився на Донбасі. За версією слідства, був в підпорядкуванні у Пулатова і Дубинського. Також причетний до транспортування "Бука" з Донецька до місця пуску ракети і відповідав за повернення ЗРК назад до Росії.

Чому не звинувачують державу Росія

Жодного з високопоставлених чиновників РФ (вище політичне і військове керівництво) не можуть притягнути до відповідальності з точки зору права дипломатичного імунітету.

Ще 2015 року Росія в ООН заблокувала рішення про заснування міжнародного трибуналу. Але це не означає, що Міжнародний кримінальний суд не зможе розглянути справу про катастрофу MH17. Основою для такого позову в майбутньому можуть послужити вердикти ЄСПЛ, який розглядає справи родичів загиблих в авіакатастрофі. Деякі з них кваліфіковані безпосередньо проти держави Росія.

Плюс не можна відкидати політичний та дипломатичний тиск на РФ. Україні потрібно наполягати на тому, що це акт тероризму або військовий злочин. Варто також згадати теракт над шотландським Локербі 21 грудня 1988 року. Авіакатастрофа пасажирського Boeing-747 забрала 270 життів. Через 15 років Лівія взяла на себе відповідальність за вибух, а пізніше в одному з інтерв'ю колишній міністр юстиції Лівії сказав, що наказ віддавав особисто Муаммар Каддафі.

Чи може розширитися коло звинувачених

Якщо в процесі судового розгляду з'являться нові свідки і факти, які допоможуть вийти на нових підозрюваних, суд може прийняти рішення додати це до справи. Однак судді також можуть вирішити цього не робити. В такому випадку, найімовірніше, за новими доказами відкриють нове кримінальне провадження. Саме останній варіант нідерландські судді вважають найреальнішим, адже розслідування JIT ще триває.

Коли буде вирок

У суді не беруться прогнозувати, наскільки може розтягнутися процес. Спочатку говорили, що вирок буде наприкінці березня 2021 року. Але вже зараз судді і родичі загиблих припускають, що все це розтягнеться на 4-5 років.


Нагадаємо, Boeing 777 авіакомпанії Malaysia Airlines, що слідував рейсом МН17 Амстердам (Нідерланди) – Куала-Лумпур (Малайзія), був збитий в небі над Донецькою областю 17 липня 2014 року. На його борту перебували 298 осіб, всі вони загинули.

Була створена міжнародна спільна слідча група (Joint Investigation Team, JIT), до складу якої входять прокурори і представники інших правоохоронних органів України, Нідерландів, Бельгії, Австралії і Малайзії, а також представники Євроюсту. Група офіційно назвала імена підозрюваних у збиванні літака. Ними виявилися росіяни Ігор Гіркін (позивний "Стрілок"), Сергій Дубінський (позивний "Хмурий"), Олег Пулатов (позивний "Гюрза") і українець Леонід Харченко (позивний "Крот").

Слідчі дійшли висновку, що MH17 був збитий в небі над Донбасом саме з російського "Бука". Було встановлено, що ракета належала російській ракетній бригаді ППО з Курська.