Цифрова держава у всій красі: як працюють онлайн-послуги в Естонії

7 серпня 2019, 07:00
Естонці віддалено платять податки, оформляють народження і смерть

Естонія пройшла блискавичний шлях від колишньої радянської республіки до члена ЄС. І за кілька років стала першою в світі електронною державою. Досвід Естонії з впровадження онлайн-послуг зараз переймає Україна. Журналіст "Сьогодні" побувала в Таллінні і дізналася, як людям живеться в цифровому суспільстві.

Естонський бюджет на 80% складається із податків від бізнесу.

Реклама

"Перші е-послуги з'явилися в податково-митному департаменті. Реформа вивела Естонію на перше місце з оптимізації витрат. Тепер на збір 100 євро йде менше 1 євро, інші країни витрачають 5-7 євро", – говорить начальник відділу розвитку е-послуг Мінекономіки Янек Розов.

Приклад популярної послуги – подача онлайн-декларацій фізособами.

"Люди хочуть отримати переплачений прибутковий податок. Але декларацію з безліччю таблиць складно заповнити. Вирішити проблему дозволяє система е-послуг", - пояснює Розов.

Виглядає це так: в Естонії немає великої бази даних, що містить всі дані. Інфосистема розрізнена, але реєстри пов'язує сервіс з обміну даними X-Road.

"Коли людині треба отримати інформацію для декларації, вона входить до системи. Туди з реєстрів підтягуються особисті дані. І людина в 75% випадків лише перевіряє інформацію для е-декларації і відправляє в податкову. Коли ж виходить зі свого облікового запису, дані повертаються до реєстрів", – уточнює Розов.

Виходить, лише сама людина може вивчити в акаунті всі дані про себе. А чиновники бачать робочу інформацію про людей: поліцейські – щодо правопорушень, лікарі – про здоров'я.

Реклама

Онлайн-сервіси популярні в Естонії: для громадян і підприємств діє 3000 е-послуг. Причому з реального світу в цифровий можна потрапити з народження. Наприклад, реєстрація дитини, виділення допомоги, бронювання місця в дитсадку об'єднані в пакет для батьків. Е-послуги поки не торкнулися весіль, розлучень, угод з житлом. Але в 2020-му подача заявки на одруження теж стане електронною. 

Е-школа: шоломи і роботи

Інновації активно впроваджуються і в системі естонського освіти. Зараз країна посідає перше місце в ЄС за швидкістю інтернетизації шкіл. Сприяв цьому держпроекту "Стрибок тигра", що стартував ще в 1997-му.

"Це була приватна ініціатива екс-президента Естонії Тоомаса Ільвеса. Проект дозволив інвестувати кошти в розвиток комп'ютерної та мережевої інфраструктури. Особливий акцент був зроблений на освіті. В результаті гроші йшли через фонд інтернетизації, що не були підзвітні Міносвіти або місцевим органам влади. Такий підхід дозволив ефективно проводити інтернетизацію в країні", – розповіла нам вчитель інформтехнологій Талліннської центральної російської гімназії Людмила Рождєственська.  

Завдяки освітнім реформам естонці отримали можливість навчати підростаюче покоління креативно. Так, у згаданій гімназії навчається 1270 дітей, в класах знаходиться по 25-35 учнів. Інформатику вивчають з 1-го класу, тому сучасне обладнання життєво необхідно.

Реклама

"Зараз фінансування йде від єврофондів, держпрограм і міськпрограм Таллінна. Ми муніципальна школа, тому комп'ютери, які стоять в класах, часто не є нашою власністю, а знаходяться в оренді, яку оплачує місто. Це дозволяє раз в п'ять років оновлювати шкільні комп'ютери і ноутбуки", – продовжує Рождєственська. 

Здавалося б, розвинені технології дозволяють буквально напхати школи гаджетами, але тут є актуальними не стандартні кабінети інформатики, а ... мобільні класи.

"У нас звичайні кабінети, де встановлені комп'ютер з інтернетом, документ-камера і проектор. А якщо потрібно – нейрошоломи, мікроконтролери, роботи – приносимо в приміщення в пластикових коробках", – уточнює педагог. 

Нові технології дозволяють докорінно змінювати методику вивчення інформатики.

"Зараз естонські школярі вивчають візуальні мови програмування: починаючи з 3-го класу – Scratch, з 8-го – Pyton. Для порівняння: в Білорусі діти вчать Pascal, який вже нікому не потрібен", – зазначає Рождєственська. 

Як же в Естонії виглядає навчання, скажімо, точних наук? Цей предмет в 3-6 класах ведуть два вчителі – початкової школи та інформатики.

"Наприклад, частина курсу математики для третьокласників побудована на використанні Lego WeDo (програмовані комп'ютери з моторчиком), а в 6-му – Lego Mindstorms (конструктор з деталей і електронних блоків)", – розповідає вчитель. Це обладнання учні використовують у проектній роботі. Умовно, можуть надіти нейрошолом і вчитися керувати роботом. "Навіть якщо в результаті робот буде тільки рухатися і обходити перешкоди, це хороші досягнення для школяра", – вважає Рождєственська.

Естонські школи використовують різноманітні е-послуги в організації навчання. Зокрема, спілкування всередині школи, корпоративна пошта, інформаційне середовище знаходяться в Google-системах.

"Кожен першокласник отримує свій аккаунт вже у 2-му півріччі. Це його персональне навчальне середовище. І після закінчення школи людина повинна вміти керувати інформацією, комунікувати в цифрових середовищах, розбиратися в безпеці в інтернеті, вирішувати життєві проблеми за допомогою ПК", – каже Рождєственська.

А ще майже 20 років в Естонії не використовують паперові журнали успішності – оцінки в цифровому вигляді доступні не тільки вчителям, а й батькам з учнями.

"Учитель входить в журнал з особистим кодом, і тільки він може вносити записи", – уточнює Рождєственська. 

Але не все гладко. Людмила Рождєственська каже, що цифровизация привела до розшарування шкіл – не тільки за оснащеністю, а й за рівнем цифрової компетенції вчителів:

"У Таллінні є школи, де директор посилає вчителям лист по e-mail, а потім ходить по кабінетах і каже: відкрийте пошту".

Е-медицина: виписка рецепта і реєстрація смерті 

Естонська система охорони здоров'я – окрема тема. За роки незалежності вона в Естонії не тільки повністю встала на рейки діджиталізації, але і може стати відмінним прикладом реформ для ЄС.

В Естонії діє страхова солідарна медицина. Це означає, що медстраховку мають всі громадяни. Оплачує страхування роботодавець, виходячи з зарплати співробітника (в середньому естонці заробляють "брудними" 1000-1200 євро на місяць). Для цього перераховується соцподаток – 33%, що йде на пенспотреби і на медстраховку.

"Усі працюючі застраховані, включаючи дітей і літніх людей. Вони отримують страховки за рахунок працюючого населення", – роз'яснює начальник станції швидкої допомоги Північно-Естонської регіональної лікарні Аркадій Попов.

Гроші платників податків йдуть до фонду страхування, звідти – в лікарняні каси, потім – як оплата послуг лікарень.

"Фонд розраховує бюджет на кожну лікарню. Тому для пацієнта все безкоштовно в муніципальних закладах. Як виняток, хворий може заплатити 5 євро при візиті до відділення екстреної медицини. Це зроблено, щоб люди зверталися до лікарів лише в разі хвороби", – говорить Попов.

Місцева медицина побудована на алгоритмізації процесів. Якщо пацієнт не потребує термінової допомоги, звертається до сімейного лікаря. Спеціаліст оглядає, робить первинні дослідження, і при необхідності проводить консультації з вузькопрофільних лікарем.

"Скажімо, у людини болить серце, кардіограма відсилається до кардіолога", – пояснює Попов.

Ще сімейний лікар може оформити е-направлення, з яким пацієнт відвідає медустанову. Без направлення естонці можуть потрапити лише до дерматолога і психіатра.

Якщо у пацієнта гостра проблема, дзвонить в Центр тривоги на загальний для ЄС номер – 112. Структура відноситься до МВС. Оператори приймають дзвінки для поліції, рятувальників, пожежників, швидкої. Коли пацієнт дзвонить в центр, виклик пріоритезується.

"По медицині є 4 категорії викликів – "дельта", "чарлі", "альфа", "браво". Термінове – "дельта", виїзд за хвилину", – пояснює Попов.

Медсистема ще переноситься в діджитал-режим.

"Цифрові меддані є з 1990-х. В єдину мережу інформацію об'єднали в 2010-х. Сьогодні загальна система інтернет-здоров'я складається з декількох сегментів. Наприклад, є портал для пацієнтів, де людина може подивитися виписки з лікарень, карту швидкої допомоги, виписані рецепти. У липні-2019 стартував проект – "е-смерть": реєстрація факту смерті цифровим шляхом, без паперів", – каже Попов. 

Як інтернет-медицина працює в Естонії, цікаво простежити на системі "е-амбуланс" – проект для швидкої допомоги, який стартував у 2015-му. Під час чергування бригади працюють в "е-амбуланс" через планшети з спецпрограмами або ноутбуки.

"На початку роботи з системою лікар проходить ідентифікацію. Робить це керівник бригади, використовуючи, наприклад, мобільний ID. При вході в систему вносить дані щодо команди і початку зміни", – розповідає Попов.

Коли приходить виклик за адресою, перші дані про пацієнта бригада отримує від Центру тривоги.

"Лікар, перебуваючи в машині, ідентифікує пацієнта за його ID-кодом. Лікар вносить код, і система автоматично підтягує дані реєстру народонаселення в мобільний робочий кабінет системи "е-амбуланс". І лікар бачить на планшеті: ім'я та прізвище, вік, стать, хто сімейний лікар, історію хвороби, файли з томографією і рентгеном", – уточнює Попов.

Висновок лікар може внести в "е-амбуланс" під час або після виклику, закріпити цифровим підписом.

"Дані доступні в порталі пацієнта для сімейного лікаря, відділення екстреної медицини, родичів, тому не треба роздруковувати висновок", – зазначає Попов.

Е-поліція: перевірка онлайн

В Естонії прозоро реалізована реформа електронної поліції. Систему впроваджували IT-фахівці МВС.

"Нашими клієнтами є поліція, прикордонної охорони, центр порятунку, академія безпеки. Десять років тому у департаментів були свої IT-відділи. Був створений один відділ інформаційних технологій. Зараз центр обслуговує третину всіх послуг публічного сектора інфотехнологій: це 118 сервісів, і 27 з них працюють 24/7", – пояснює глава проекту е-поліції Центру інформтехнологій і розвитку МВС Імре Колло.

Проект для копів стартував три роки тому. Пілотний софт був запущений через півроку. Система називається "Мобільна географічна інформаційна система".

"Це детальна карта, яка має кілька шарів – для лікарів, рятувальників, поліцейських. В системі можна побачити місце, де сталася аварія, які ресурси виїжджають, де знаходяться – в хвилинах і кілометрах, чи є затори по маршруту. Це зручно для викликів, зворотного зв'язку і навігації, адже можна підібрати найкоротший маршрут. Плюс на екрані передається оперативна інформація від диспетчерів", – пояснює лікар Аркадій Попов.

Карта працює незалежно і в режимі реального часу, але не має відношення до Google Maps, адже дані там недетальні і застарілі.

В одній патрульній машині – двоє поліцейських: один за кермом, другий стежить за інформацією. Для роботи використовуються планшети з зовнішньою клавіатурою і роутером. Це дозволяє оперативно реагувати на події і стежити за інформацією.

"Коли поліцейський входить в систему, йде перевірка прав користувачів. Потім приступає до роботи. В системі присутні різні модулі, основні – карта і запити. Також є щоденний рапорт, звіт, чат, завдання, процедури", – уточнює Колло.

Зокрема, модуль запитів важливий для естонців: він дозволяє водіям не возити права постійно.

"Патрулюючи, поліцейський може в системі перевірити документи водіїв. Вводиться номер автомобіля – і відома вся інформація, наприклад, ім'я та прізвище власника авто, громадянство, документи, чи знаходиться транспорт у розшуку", – перераховує Колло.

Єдине, що вимагає поліція, якщо особисто перевіряє чи затримує водія, – будь-яке посвідчення особи.

"Але можна і за фото ідентифікувати людину. Зазвичай в Естонії не штрафують людей за відсутність документа при собі", – уточнює розробник.

Естонська поліція давно забула про необхідність складати щоденні паперові звіти.

"Під час зміни патрульні збирають інформацію про виконану роботу, перевірки. Згодом кримінальній поліції може знадобитися інформація про події: чи був патруль на місці, чи займався перевіркою, і ця інформація буде доступна", – каже Колло.

Е-уряд працює у мобільних

Найкоротше засідання естонського уряду пройшло в минулому році і тривало ... 28 секунд! Як це стало можливим – розповів глава Урядового секретаріату Айвар Рахно.

"Раніше уряд засідав по 4-5 годин, зараз звичайний час – менше півгодини. Оперативність досягається за рахунок того, що вперше в світі уряд став приймати рішення за допомогою комп'ютерів", – пояснює чиновник.

Це означає, що проекти рішень знаходяться в загальному електронному доступі, і кожен міністр може запропонувати правку. І якщо ніхто не заперечує, правка вноситься в проект.

"А найкоротше засідання йшло 28 секунд тому, що всі добре підготувалися і в жодного міністра не виникло питань щодо порядку денного. Прем'єр просто оголосив, що всі рішення прийняті", – пояснив Рахно.

При цьому паперовий документообіг зараз в уряді практично виключений, адже проекти документів і прийняті рішення передаються в системі тільки в е-вигляді.

Як же уряд став цифровим? Комп'ютеризація установи почалася 19 років тому. Спочатку зал засідань обладнали величезними комп'ютерами, потім – стаціонарними ноутбуками.

"Сьогодні ж міністри приходять зі своїм ноутбуком або смартфоном", – розповів Рахно.

Загалом, в уряді Естонії працюють 15 осіб, включно з прем'єром. Також є 11 міністерств.

"Інтернет-зв'язок уряду з усіма підпорядкованими органами робить його мобільним. І виїзні засідання не рідкість. Вони проводилися, наприклад, в школах і за кордоном. А найдивніше засідання проходило в соборі. Інтернету там не було, але міністри використовували мобілки", – згадує Рахно.

Система уряду працює наступним чином: для участі в системі кожен чиновник має е-картку та ID, що дають право цифрового підпису.

"Це дозволяє приймати рішення в будь-якому місці. Міністри вважають за краще мобільний інтернет, що дозволяє їм здійснювати регулярні поїздки в регіони, не роблячи перерв в роботі", – повідомив Рахно.

Якщо ж міністра немає в столиці, але він хоче взяти участь в засіданні уряду, то може це зробити віддалено.

"А влітку, в період відпусток, бувають і випадки, коли всі міністри беруть участь у засіданні через систему", – додав чиновник.

Нагадаємо, раніше новини "Сьогодні" писали про те, що до кінця 2019 роки українці зможуть отримувати 180 електронних послуг. Україна продовжує реформувати систему державного управління. У 2018 році запрацювали понад півсотні нових центрів адмін послуг. Триває процес децентралізації.