Кінець проекту Superjet: чим обернеться катастрофа із палаючим літаком SS100 в Шереметьєво

7 травня 2019, 07:00
Загибель 41 особи в Шереметьєво: версії і крах "суперлітака"

Шереметьєво. Серед причин катастрофи - несправність SS100 / Фото: AFP

"Цей літак і правда змусив повірити у велике і світле майбутнє російського авіапрому і мав шансів на успіх більше, ніж будь-хто інший. Але, незважаючи на всі зусилля, підкорити світ не вийшло – в Superjet розчарувалися і покупці, і покровителі. Проект вартістю понад 2 млрд доларів, ймовірно, тихо прикриють, щоб поступитися місцем новому фавориту – МС-21 (російський середньомагістральний вузькофюзеляжний пасажирський літак, перший політ якого відбувся 28 травня 2017 року. – Авт.)", – такого висновку дійшла російський авіаційний колумніст ("Ведомости", Forbes) Анастасія Дагаєва наступного дня після катастрофи Sukhoi SuperJet100 (SS100) в Шереметьєво.

У неділю в московському аеропорту при аварійній посадці загорівся літак "Аерофлоту" SS100, що виконував рейс Москва – Мурманськ, і 41 особа з 78, які перебували на борту, загинула. Слідчий комітет РФ розглядає три версії трагедії: несправність літака; недостатня кваліфікація пілотів, диспетчерів і осіб, які проводили технічний огляд борту; несприятливі метеоумови.

Авіаслужби повідомили, що пожежа в хвості спалахнула через удар об землю при жорсткій аварійній посадці. А пілот, який врятувався, розповів виданню Baza, що причиною аварійної посадки стала відмова електронних систем і втрата зв'язку з землею, оскільки при польоті в літак влучила блискавка.

Виявилося, що в січні 2018 року при зниженні у цього ж згорілого літака не випустилися закрилки. А з моменту початку експлуатації (2011 рік) з іншими SS100 зафіксовано 20 інцидентів. З жертвами було дві катастрофи. Перша сталася 9 травня 2012 року, коли під час демонстраційного польоту через 25 хвилин після вильоту зі столиці Індонезії в умовах хмарності літак врізався в гору Салак. Тоді загинули всі 45 осіб на борту, а слідча комісія зробила висновок, що катастрофа сталася через відсутність у екіпажа достовірних даних про рельєф місцевості, неуважність і перевантаженість індонезійських диспетчерів.

Як і тоді, влада РФ не бачить причин, щоб хоча б до закінчення розслідування того, що сталося в Шереметьєво, призупинити польоти SS100. Але потенційні покупці все частіше відмовляються від цих близькомагістральних літаків, які росіяни розкручували як дешевший конкурент Boeing і Airbus. У лютому стало відомо, що ірландська авіакомпанія CityJet відмовилася від експлуатації SS100, які вона отримала в лізинг 2016-2017 років.

Рік тому це зробила і бельгійська Brussels Airlines через постійні поломки. Місяць тому керівництво Всеросійського науково-дослідного інституту авіаційних матеріалів повідомило про корозію деталей SS100. А російське видання "Коммерсант" повідомило з посиланням на джерело в "Аерофлоті", що ці судна вважаються в галузі проблемними літаками через несправності і довгий термін поставки запчастин.

"Стюардеси врятували мене"

Викликає питання у експертів процес евакуації. Люди залишали борт через виходи в носовій частині, хоча двері є і в районі хвоста. При цьому люди, які перебували в носовій частині, своїми діями не дали шансів на виживання тим, хто сидів далі.

Реклама

"Джерела в САБ (Служба авіабезпеки. – Авт.) Шереметьєво підтверджують, що в порушення всіх інструкцій, даних кабінним екіпажем, безліч пасажирів гальмували евакуацію, дістаючи ручну поклажу", – написав журналіст Максим Кононенко.

У "Аерофлоті" повідомили, що евакуація зайняла 55 секунд при нормативі в 90. А ті, хто вижили, відзначили героїчні дії екіпажу.

"Тільки завдяки стюардесам я живий, – розповів пасажир Дмитро Хлєбушкін. – Дівчата стояли в приміщенні, де був газ, де було темно, де була найвища температура. А вони звідти витягали людей і допомагали спуститися".

У МЗС України повідомили, що в катастрофі отримав поранення громадянин України.

Нагадаємо, "Сьогодні" зібрали хронологію катастроф і аварій літаків Sukhoi Superjet 100. Катастрофа Sukhoi Superjet в Шереметьєво стала другою для літаків цього типу, також раніше сталися дві аварії з потерпілими.