Чому розбився Ан-148: з'явилися перші висновки розслідування МАК

13 лютого 2018, 16:48
Фахівці озвучили результати попереднього аналізу інформації з "чорних ящиків"

Уламок Ан-148, що зазнав аварії під Москвою. Фото: AFP

Комісія Міждержавного авіаційного комітету (МАК) оприлюднила первинні результати вивчення даних з параметричного самописця ("чорного ящика") з Ан-148, що розбився днями в Підмосков'ї.

Фахівці МАК на основі даних "чорного ящика" зробили висновок, що пілоти Ан-148 отримували невірні дані про фактичну швидкість літака.

Реклама

Експерти, грунтуючись на інформації з самописця, припускають, що причиною передачі недійсних даних про швидкість могло стати обмерзання всіх трьох приймачів повного тиску (ППТ) – первинних компонентів системи обчислення швидкості і висоти літака.

Згідно з первинними висновками фахівців МАК, обмерзання всіх трьох ППТ могло наступити через те, що обігрів датчиків був вимкнений. При цьому дані параметричного самописця свідчать про те, що в попередні 15 польотів цього борта обігрів ППТ включався перед зльотом на виконавчому старті.

"Попередній аналіз зареєстрованої інформації, а також аналіз аналогічних випадків, що мали місце в минулому, дозволяють припускати, що фактором розвитку особливої ситуації в польоті могли стати невірні дані про швидкість польоту на індикаторах пілотів, що, в свою чергу, мабуть, було пов'язано з обмерзанням ППТ при вимкненому стані систем їх обігріву", – йдеться в повідомленні прес-служби МАК.

Реклама

Як падав Ан-148: перші висновки МАК

За даними МАК, особлива ситуація почала розвиватися приблизно через 2 хв 30 сек після відриву на висоті близько 1 300 метрів і приладової швидкості 465-470 км/год, коли стали з'являтися розбіжності в показаннях швидкості від різних датчиків – від МВП1 (модуль повітряних параметрів, що включає в себе приймач повного тиску ППТ1) і МВП3 (що включає в себе резервний ППТ3). Самописець при цьому не реєстрував значення швидкості від МВП2. Істотних відмінностей в індикації висоти від тих же джерел не було, відзначили в МАК.

Первинні дані аналізу параметричного самописця свідчать про те, що через приблизно 25 секунд розбіжності досягли близько 30 км/год (швидкість від МВП1 була більше) і з'явилося повідомлення екіпажу: "V приборна – порівняти". Реєстрація разової команди на даному етапі тривала приблизно 10 секунд, після чого припинилася.

Приблизно через 50 секунд, на висоті близько 2000 метрів, таке повідомлення екіпажу літака було зареєстровано знову, причому в цей раз швидкість від МВП3 була більше і продовжувала зростати, а швидкість від МВП1 продовжувала падати.

Реклама

У МАК відзначили, що після другої появи цього повідомлення екіпаж відключив автопілот, і весь подальший політ проходив в ручному режимі.

Показання швидкості від МВП1 продовжували падати, і через 34 секунди після відключення автопілота стали рівні 0. При цьому показання швидкості від МВП3 становили 540-560 км/год.

"Протягом приблизно 50 секунд після відключення автопілота політ проходив на висоті 1700-1900 м із змінами вертикального перевантаження в межах від 1.5 до 0.5 g. Після цього, при збереженні значень швидкості від МВП1 0 км/год, почали інтенсивно падати значення швидкості від МВП3 (до 200 км/год і нижче). Надалі літак був переведений в інтенсивне зниження з кутами тангажа на пікірування 30-35 градусів і вертикальним перевантаженням до 0 g", – йдеться в первинних висновках МАК.

Перед зіткненням Ан-148 з землею показання швидкості від МВП3 почали інтенсивно рости, і до моменту зіткнення склали близько 800 км/год. Показання швидкості від МВП1 продовжували бути рівними 0.

"У момент зіткнення із землею кут тангажу на пікірування становив близько 30 градусів, за 4-5 секунд до зіткнення у літака став розвиватися правий крен, який досяг 25 градусів", – додали в МАК.

Як відомо, літак Ан-148 авіакомпанії "Саратівські авіалінії" розбився 11 лютого після вильоту з московського аеропорту "Домодєдово" в місто Орськ Оренбурзької області. На його борту знаходилося 71 особа – 65 пасажирів і шість членів екіпажу, – при цьому вижити не вдалося нікому.

Слідчий комітет Росії розглядає кілька версій катастрофи Ан-148 в Підмосков'ї. Основні – погодні умови, людський фактор і технічний стан лайнера.

За оголошеною раніше попередньою версією, літак розвалився в повітрі, що пояснювало б значну площу, на якій знаходять уламки Ан-148. Разом з тим, оперативний штаб на місці катастрофи вважає, що літак був зруйнований при зіткненні з землею: аварія сталася незабаром після зльоту, і, ймовірно, при ударі авіалайнера про грунт здетонували повні паливні баки.