Пілот-камікадзе: Що відбувалося в кабіні літака Airbus A320

31 березня 2015, 13:41
Андреас Любіца свідомо дав комп'ютеру команду на зниження

Андреас Любіц. Фото: AFP

Розслідування авіакатастрофи в горах на півдні Франції, де розбився літак компанії Germanwings з 150 людьми на борту, який виконував рейс з Барселони в Дюссельдорф, триває. Як вдалося встановити, 28-річний другий пілот Андреас Любіц, дочекавшись моменту, коли капітан вийшов, замкнувся в кабіні і навмисно дав автопілоту команду на зниження.

Як пише "Фокус", льотчик цивільної авіації Антон Калугін підкреслює, що від таких пригод застрахуватися не можна. "Незважаючи на ретельний відбір кандидатів, сучасна авіаційна психологія не може дати гарантії відсіву пілотів із психічними відхиленнями. До речі, за даними Національної ради з безпеки на транспорті (США), з 37 пілотів авіації, які в 1983-2003 роках вчинили або намагалися вчинити самогубство, перебуваючи в літаку, 38% мали психологічні проблеми, у 40% були проблеми із законом, у 46% – з сімейні або соціальні проблеми, в 24% випадків люди приймали алкоголь, в 14% – нелегальні ліки або наркотики", – говорить фахівець.

Реклама

Льотчик впевнений, що дії пілота були навмисними. "Літак летить під управлінням автопілота, ця автоматична система називається Automatic flight control system. Тобто ти керуєш літаком не руками, а за допомогою датчиків, вводячи команди. Розшифровка самописців показала, що було втручання з боку пілота з метою знизити висоту. Причому він це зробив без команди диспетчера. Одне це є грубим порушенням правил в авіації. Тому що в Європі дуже жвавий повітряний рух, там застосовується правило ешелонування: різниця висоти між зустрічними бортами складає тисячу футів – 330 метрів. Висота польоту, як правило, – близько 10 тисяч метрів. Якщо літак до моменту зіткнення знижувався близько восьми хвилин, це означає, що швидкість у нього була дуже пристойна. У лайнерах встановлена система EGPWS, яка попереджає пілота про небезпечну близькість землі. Її комп'ютер прораховує траєкторію польоту і аналізує, де ти будеш через якийсь час. Система не просто повинна була давати сигнал небезпеки "pull up!", вона репетувала так, що навіть глухий почув би. Є кнопка, яка відключає цей сигнал, але зробити це можна, знову ж таки, тільки усвідомлено", – розповів Калугін.

За його словами, Німеччина – одна з небагатьох країн, в яких існує культ авіації. Стати професійним пілотом в комерційній авіації там дуже складно: охочих літати набагато більше, ніж вакансій. І потрапляють туди реально найкращі. Однак, мабуть, немає механізму стовідсоткового відсіву потенційних психів.

"При прийомі на роботу всі кандидати зобов'язані пройти психолога, причому фахівця саме в авіаційній психології. Тест займає півдня і ділиться на дві частини. Одна – це профвідбір, наприклад, здатність швидко реагувати на зміни якихось параметрів, розв'язувати математичні залачі, швидко орієнтуватися в просторі. Багато тестів на моторику. Друга частина – психологічний тест. У ньому близько п'ятисот питань, по них лікар може виявити можливі відхилення. У кожної компанії є "керівництво з виробництва польотів". У ньому чорним по білому написано: якщо один з пілотів покидає робоче місце, в кабіну повинен зайти старший бортпровідник, який буде спостерігати, не займаючи місця пілота. Це правило розроблене давно і воно обов'язкове для виконання. Чому його порушили в цьому випадку – я не знаю", – каже льотчик.

Реклама

Калугін зазначає, що найслабша ланка в сучасній авіації – людина. "На жаль, з цим нічого зробити не можна. Цей випадок показує, що в кабіну може сісти і пілот, який пройшов всі тести, схвалені авіаційною владою таких країн, як Німеччина. Крім того, він же проходив внутрішні тести в компанії Lufthansa або Germanwings, у них є штатні психологи. Судячи з цієї події, сучасна авіаційна психологія – дуже неточна наука, в якій багато що залежить від суб'єктивної думки лікаря. Так що такі випадки можуть повторюватися, на жаль", – зазначає льотчик.