/ Фото: Reuters
У четвер, 9 січня, в Україні день жалоби за загиблими 8 січня в трагічнійавіакатастрофі Boeing 737 рейсу PS752 Тегеран-Київ "Міжнародних авіаліній України". Секретар РНБО Олексій Данилов заявив, що вивчаються сім основних версій, чотири з яких – у відкритому доступі:
- ураження літака ЗРК "Тор" (Росія постачила Ірану 29 ЗРК "Тор-М1" в 2007 році. – Авт.);
- зіткнення з безпілотником або іншим повітряним об'єктом;
- руйнування і вибух двигуна через технічні причини;
- вибух усередині літака внаслідок терористичного акту.
У попередньому звіті Організації цивільної авіації Ірану (CAOI) говориться, що пожежа на борту літака виникла ще до катастрофи. Причини з'ясовуються. Проте 8 січня представник транспортного міністерства Ірану Касим Нізамі заявив, що однією з причин трагедії могла стати відмова двигуна. Цю версію багато експертів сприйняли досить критично. Масла у вогонь підлила поява в соцмережах фотографій головки ракети ЗРК "Тор", які нібито зробили на місці катастрофи Boeing 737.
Першим світлину у Twitter опублікував користувач під іменем Ashkan Monfared (проте вже сьогодні вдень його профіль було заблоковано). Фото перепостив засновник Bellingcat (експерти цієї мережі проводили розслідування катастрофи MH-17 і російської військової агресії проти України. – Авт.) Еліот Гіґґінс, написавши, що вони перевірять і цю версію авіакатастрофи. Однак не виключено, що це фото – фейк. Тим часом офіційна влада Ірану вже не наполягає, що авіакатастрофа могла статися через поломку і загоряння двигуна, і запросили приєднатися до розслідування представників України, США (як країни-виробника) та інших країн, чиї громадяни загинули.
В історії цивільної авіації було не так багато катастроф через неполадки в двигунах. Відразу згадується аварійна посадка в 2009 році Airbus A320-214 авіакомпанії US Airways на воду річки Гудзон, у якого відмовили обидва двигуни. Але причиною падіння стало зіткнення лайнера зі зграєю птахів, а не технічні поломки.
Катастроф за участю Boeing 737 за всю історію їхньої експлуатації, причиною яких стала відмова двигунів, було не так вже й багато. І, як показали розслідування, аварії ставалися або через неякісний ремонт, або через фатальні помилки екіпажу. Так, тут варто згадати про нову модель Boeing 737MAX – четверте покоління Boeing 737. Після двох масштабних катастроф у Індонезії та Ефіопії, в яких загинули 338 осіб, з березня минулого року комерційна експлуатація Boeing 737MAX зупинена. Однак причина катастроф – некоректна робота нової системи маневрування.
Катастроф Boeing 737-800 через відмову двигунів зі старту їхнього виробництва в 1997 році (на сьогодні в експлуатації різних авіакомпаній близько 5 тис. таких літаків) не було взагалі. Сайт "Сьогодні" добрав ТОП-5 авіакатастроф за участю Boeing 737.
22 серпня 1985 року, аеропорт Манчестера (Велика Британія), Boeing 737-236 Advanced British Airtoursruen.
Під час розгону по злітно-посадковій смузі командир почав екстрене гальмування через сторонній звук – ляск. Буквально через кілька секунд спрацювала пожежна сигналізація через загоряння в лівому двигуні. Вогонь швидко охопив хвостову частину літака. На борту перебувало 137 осіб (131 пасажир і 6 членів екіпажу). Загинули 55 осіб, 15 були важко травмовані.
Причиною катастрофи стала технічна несправність лівого двигуна і неякісне технічне обслуговування. Розслідування встановило, що обидва двигуни були встановлені на лайнер з інших літаків. При цьому на лівий двигун встановили кільцеву камеру згоряння від правого двигуна, який ще в 1983 році був виведений з експлуатації через часткове пошкодження стінок камери згоряння і підвищену температуру вихідних газів. Причиною загибелі людей, за версією слідства, стали помилки членів екіпажу під час евакуації.
Літак був випущений у 1981 році.
8 січня 1989 року, недалеко від Кегворта (Велика Британія), Boeing 737-4Y0 British Midland Airways.
Через 13 хвилин після зльоту у лайнера відмовив лівий двигун. Пілоти пішли на аварійну посадку в аеропорту Східний Мідлендс, помилково вимкнувши правий двигун, який пізніше запустити так і не вдалося, а в лівому почалася пожежа. Літак врізався в насип між аеропортом і трасою і розвалився на кілька шматків. На борту перебувало 126 осіб (118 пасажирів і 8 членів екіпажу). Загинули 47 осіб, 74 отримали травми.
Причиною катастрофи, за версією слідства, стали помилки пілотів, які вирішили, що відмовив правий двигун, і його відключили. Насправді проблема була з лівим двигуном. Через тріщини в лопатях компресора і потрапляння їхніх уламків у двигун почалася сильна вібрація, пасажири навіть бачили іскри, після чого лівий двигун загорівся.
Літак був випущений у 1988 році.
8 липня 2003 року, біля аеропорту Порт-Судан (Судан), Boeing 737-2J8C, Sudan Airways.
Через 10 хвилин після зльоту пілоти повідомили про відмову одного двигуна і розвернули літак, щоб повернутися в аеропорт. Але через пилову бурю пілоти не побачили злітно-посадкову смугу, зайшли на друге коло, і недалеко від узбережжя Червоного моря літак врізався в землю. Всі 117 осіб (106 пасажирів і 11 членів екіпажу) загинули.
Причиною катастрофи стала помилка пілотів, неправильне технічне обслуговування лайнера і відсутність планових ремонтів через американські санкції.
Літак був випущений у 1975 році.
3 січня 2004 року, біля Шарм-еш-Шейха (Єгипет), Boeing 737-3Q8, Flash Airlines.
Через кілька хвилин після зльоту літак упав у Червоне море за 15 км від узбережжя, виконуючи лівий розворот з набором висоти. Всі 148 осіб (135 пасажирів і 13 членів екіпажу) на борту загинули.
Міністерство цивільної авіації Єгипту так і не змогло встановити точну причину катастрофи, сказавши, що найбільш імовірна – технічна несправність (були це двигуни чи ні, невідомо) лайнера і помилки екіпажу.
Літак був випущений у 1992 році.
18 травня 2018 року, біля аеропорту Хосе Марті (Куба), Boeing 737-201 Advanced, Cubana de Aviacion.
Через 8 хвилин після вильоту літак упав на відстані10 км від аеропорту. Загинуло 112 осіб (106 пасажирів і 6 членів екіпажу). Одній жінці вдалося вижити.
Причину катастрофи досі встановлюють. За словами очевидців, перед падінням загорівся один з двигунів літака, а після зіткнення з землею почалася пожежа. Пізніше гендиректор мексиканської компанії Global Air заявив, що дані, отримані з бортових самописців, указують на помилку екіпажу, який дав літакові дуже крутий кут підйому. У травні 2019 року Інститут цивільної авіації Куби також дійшов висновку, що причиною авіакатастрофи стала помилка екіпажу в розрахунках навантаження на машину під час зльоту.
Літак був випущений у 1979 році.