Випробував на міцність принцесу і забрав 71 життя: 10 фішок ралі-рейду "Дакар" (фото)

Всі цікаві для факти про найекстремальнішу гонку в світі автоспорту

Друга за популярністю подія в світовому автоспорті після Формули-1, найбільш екстремальний ралі-рейд світу "Дакар-2017" стартував 2 січня в столиці Парагваю, Асунсьйоні. Це вже 39-ий автомарафон, який фінішує в столиці Аргентини Буенос-Айресі 14 січня. Ралі "Париж – Дакар" придумав французький мотогонщик Тьєррі Сабін. У 1977 році він заблукав в Лівійській пустелі під час участі в ралі "Абіджан – Ніцца", був знайдений тільки через три дні, виживши фактично дивом – його вчасно знайшли туареги. Але після цієї смертельно небезпечної пригоди Тьєррі загорівся ідеєю організувати ралі-марафон з Парижа в Дакар, який пройшов в кінці 1978-го – початку 1979-го.

На першому ралі учасників не ділили за їх транспортними засобами – мотоциклісти і авто змагалися між собою в загальному заліку. І в результаті все три перших місця виявилися у власників двоколісних коней, а переміг Сиріл Неві на мотоциклі Yamaha XT500. У 1980 році був введений залік по трьох категоріях: мотоцикли, автомобілі і вантажівки. А вже в 2009-му в програмі з'явилися квадроцикли.

Реклама

11_07

1. РАЛІ-ЕМІГРАНТ

В цьому році виповнюється 10 років, як найпрестижніший і екстремальний ралі-рейд в світі перебрався в Південну Америку. У 2008 році в Мавританії застрелили чотирьох французів, які приїхали на гонку. Влада країни не змогла гарантувати безпеку іншим уболівальникам і учасникам, і через погрози терактів з боку "Аль-Каїди" і підлеглих їй організацій "Дакар" вперше в своїй історії скасували. А потім і зовсім вирішили перенести ралі з Європи і Африки в Південну Америку, де змагання беруть Аргентина, Чилі, а також іноді Перу і Болівія. У цьому році 29-ою країною – господаркою гонки став Парагвай. Але назва залишили колишнім "Дакар", який по ту сторону Атлантики – емігрант.

Реклама

26

2. ГОЛОВНЕ – ВИЖИТИ

Маршрут ралі змінюється постійно. Найдовшим і найвиснажливішим вийшов "Париж – Дакар" 1986 року, коли учасники проїхали понад 15 000 км! Зате їх пожаліли раніше, в 1981 році, обмежившись трасою в 7000 км. Самим довгий етап видався на дебютну гонку-1979, коли по території Алжиру 80 авто, 90 мотоциклістів і 12 екіпажів на вантажівках колесили 2370 км. Починаючи з 2001 року довжина маршруту не перевищує 10 000 км. В цьому році траси "Дакар" – понад 8800 км. На старт ралі вийшли 316 екіпажів: 146 мотоциклів, 83 позашляховики, 50 вантажівок і 37 квадроциклів з 59 країн. Найбільше на трасі французів – 15%.

Реклама

На суворому "Дакарі" до фінішу в середньому добирається менше половини учасників – якби всі фінішували, це був би вже не "Дакар". Фінішну лінію гонки перетнуло трохи більше 13 000 осіб. Тому водії готові самостійно вибиратися з завалів, терпіти біль, а мотоциклісти навіть їхати на причепі позашляховиків і ковтати пил, але дійти до кінця. У 1986 році до фінішу дотерпіли лише 21% учасників, а самим легким виявилося ралі-2013 – 67% щасливчиків. До речі, після переїзду в Південну Америку кількість екіпажів, які пішли до кінця, помітно зросла. І це незважаючи на те, що деякі ділянки траси пролягають на висоті мало не 5000 м, а гонщиків з року в рік поливають тропічні зливи, які ламають двірники і кар'єри пілотів. "Ми готові боротися з пустелею, а Латинська Америка натомість накриває нас дощем", – нарікають деякі учасники. Правда, і пустельних ділянок вистачає. Чого тільки варта Атакама – найсухіша пустеля світу, яку ще називають рулеткою для гонщиків. І хоч в цьому році обійшлися без неї і без Чилі, кількість сходів різко збільшилася: тільки після всього п'яти етапів і скасування найдовшого, шостого, відсоток відмови від продовження гонки перевищував минулорічний на 13%.

3. ЯК СТАРТУВАТИ?

За перемогу на "Дакарі" не дають грошей – тільки статуетку "Золотий бедуїн" і безцінний статус підкорювача найпрестижнішого і виснажливого ралі-рейду. На "Дакарі" новачок і профі можуть їхати поруч один з одним. Але з нуля, без єдиної участі в гонках нікого немає – для участі в "Дакарі" ви повинні проїхати як мінімум один пустельний ралі-рейд. Але організатори можуть відмовити бажаючим поганяти, якщо у тих не склалося з результатами на попередніх гонках або поганенько з репутацією. Якщо хочете приєднатися до "Дакару", вам повинно бути не менше 18 років, а у вас в кишені – міжнародна ліцензія FIM. За словами мотоцикліста Мануеля Луккхе, для "Дакара" вона обійдеться близько 1000 євро. Двері в "Дакар" відкриті тим, у кого є свіжий досвід їзди і участі в змаганнях FIM на обраному засобі пересування. І, природно, все це не безкоштовно: реєстраційний внесок – 14 800 євро.

"Дакар" – захід не з дешевих. Для мотоцикліста необхідний мінімум $ 30-35 тис., а якщо йдеш в топ-100 – в середньому $ 75-77 тис. Найдорожче обходиться пакет техдопомоги – $ 25 тис. і стартовий внесок. Не самий наворочений байк, фінішує в районі 80-го місця, – близько 15 "штук". В $ 3500 обійдеться запасний двигун, шини і мус ще в $ 4200. Та інше – дрібниці. Є любителі, які їдуть на авто з мінімальною комплектацією, але машини великих концернів спеціально для ралі-рейду проходять жорстку модернізацію, щоб вистояти у важких гонках по пустелі, камінню і воді. Вартість MINI, які вигравали залік позашляховиків з 2012-го по 2015-ий, досягала $ 1,4 млн, але зрозуміло, що вони напхані не так, як рядові.

25

4. НАШІ НА "ДАКАРІ"

У 2008-му Вадим Нестерчук заснував першу повноцінну українську команду для участі в легендарному ралі-рейді, але "Дакар" несподівано скасували. У 2009-му Нестерчук планував взяти участь в гонці на квадроциклі, але виникли проблеми з оформленням документів. Але в 2010-му перша українська команда Sixt Ukraine таки стартувала, але, як на зло, на 8-му етапі за 40 км до фінішу наш позашляховик підвів движок. Зате до фінішу на вантажівці дійшов французький гонщик з українською ліцензією Марко П'яно. У 2013 році перший пілот українського екіпажу Вадим Нестерчук загинув в пустелі в ОАЕ під час підготовки до ралі "Шовковий шлях-2013". Команда припинила своє існування і розпродала автомобілі. А 26-те місце Sixt Ukraine в абсолюті залишається для нас найвищим результатом на "Дакарі". Вадим Притуляк став від України першим учасником ралі-рейду на мотоциклі – в 2011-му на Honda CRF 450X він вийшов на старт у складі команди Honda Europe з українською ліцензією. Насправді Вадим зробив пробний заїзд на "Дакарі" в 2009-му, але тоді під прапором Казахстану, де жив, працював багато років і отримав громадянство. Але в кінці 2009-го уродженець Жмеринки повернув собі паспорт України. У 2011-му він дійшов до фінішу, не дивлячись на аварію, зламане ребро і регулярні ін'єкції знеболюючих. Сьогодні на "Дакарі" українців немає.

27

5. НАВВИПЕРЕДКИ ЗІ СМЕРТЮ

З дня свого заснування жоден "Дакар" не обходиться без загиблих на трасі. Сьогодні вже 71 особа: крім 28 гонщиків (з них 19 – мотоциклісти), під колеса потрапили 27 глядачів, також не пережили випробування гонкою 10 сервісменів і 6 журналістів, які в прагненні урвати яскравий кадр могли зіткнутися з учасниками. Найкривавіша – Мавританія, 14 жертв. Першим в сумний список в 1979-му потрапив французький мотоцикліст Патрік Доден, який після старту 9-го етапу вирішив на ходу поправити шолом, що розстебнувся, і в цей момент на купині його викинуло з сідла на камені: перелом черепа, кома і смерть. Найтрагічнішим в історії вважається 1986 рік, коли через піщану бурю сталася вертолітна катастрофа, в якій загинуло сім осіб, включаючи творця ралі Тьєррі Сабіна. Ралі-2017 поки обходиться без жертв, але, як би не хотілося вірити в краще, – ще не вечір...

22_01

6. ДАКАР - ХВОРОБА

В "Дакар" приходять всерйоз і надовго. Найстарший учасник ралі – 75-річний японець Йошімаса Сугавара – досі ганяє на своїй вантажівці Hino, за всю кар'єру не пропускаючи жодного старту "Дакара", в цьому році вже в 34-ий раз. Вищим його результатом тут було 2-е місце, яке він займав п'ять разів: у 1994, 1995, 1998, 2001 і 2005 роках. Крім того, пробував він себе і в гонках на мотоциклах і автомобілях. А вперше взяв участь в ралі в 1983 році, тоді ще на мотоциклі. У 1992-му пересів на вантажівку і не зраджує їй вже 25 років. Зараз компанію на дорозі йому складає 44-річний син Терухіто, який ще ніколи не фінішував на "Дакарі" за межами топ-20. Поки старина Йошімаса йде 33-ім, а його син – 14-им.

Не можуть викинути "Дакар" з голови і ті, хто був на волосині від смерті. Вперше за сім років в ралі бере участь італієць Лука Манка, переможець етапів "Ралі фараонів" в Єгипті. Останній раз "Дакар" закінчився для Луки нещасним випадком на 6-му етапі і черепно-мозковою травмою – мотоцикліст пробув у комі цілий місяць. Повернутися в сідло Манку змусила обіцянка своєму покійному батькові Філіппо, який і навчив його кататися на мотоциклі і чиє фото не залишає кишеню сина під час всієї гонки. Мета італійця – досягти фінішу в Буенос-Айресі. Поки він йде на 49-му місці.

7. У ПОБУТІ

Після кожного етапу учасники приїжджають на місце відпочинку – бівуак, де їдять, сплять і ремонтуються. Цей наметовий табір, де крім гонщиків присутні журналісти, обслуговуючий персонал і організатори, може бути розбитий на території спортклубів, гірських автодромах, бетонованих майданчиках або просто в піску. З їжі гонщики люблять макарони, сосиски, стейки з аргентинського м'яса і картопляне пюре. З напоїв можна взяти воду, колу або американське вино в маленькій пляшечці для персонального використання. Заради мотоциклістів, які рано стартують, сніданок починається о четвертій ранку, а ті, хто заблукав, можуть приїхати на бівуак далеко за північ, і для таких учасників пункт харчування працює всю ніч. А лікарі навіть рекомендують пілотам вживати пиво для відновлення соляного балансу. Учасники багатоденки кожен день вживають в середньому 1,5 тонни продуктів і використовують до 12 000 півлітрових пляшок води.

24_01

8. ЧЕМПІОНИ

Головним героєм "Дакара" є француз Стефан Петрансель, який вигравав його рекордні 12 разів – причому 6 разів на мотоциклі і 6 разів на автомобілі. Також йому належить рекорд за загальною кількістю перемог на окремих етапах ралі. Але ж до авто він був успішним скейтбордистом! З того часу як квадроцикли ввели в програму, її лише тричі вигравали спортсмени не з аргентинського сімейства Патронеллі. Решта титули – за братами Маркосом (2010, 2013, 2016) і Алехандро (2011, 2012). Причому в першому ж для себе "Дакарі" Маркос Патронеллі, молодший з братів (36 років), став другим, як і в 2012-му, де поступився тільки старшому на два роки Алехандро. У нинішньому ралі брати участь відмовилися, оскільки були незадоволені рішенням організаторів змінити маршрут. Першою і поки єдиною жінкою – переможницею "Дакара" в 2001 році стала німкеня Ютта Кляйншмідт, що представляє Mitsubishi. Після чотирьох років участі в ралі на мотоциклі в 1995-му перейшла на автомобіль і через два роки стала першою жінкою, якій вдалося виграти один з етапів ралі. Крім цього у Ютти є ліцензія на водіння вертольота, вона захоплюється екстремальним велоспортом, а в 2003-му на двох колесах перетнула Альпи. Окремо стоїть катарець Нассер Аль-Аттія. Дворазовий переможець "Дакара" – екс-стрілок, учасник п'яти Олімпіад як стрілок і призер ОІ-2012 в скиті.

9. СЕЛЕБРІТІ

А найвідоміший хепі-енд в історії гонок датований 1 982 роком, коли в Алжирі збився з курсу і загубився екіпаж Марка Тетчера, сина прем'єр-міністра Великобританії. Їх "Пежо 504" був виявлений в 50 км від траси лише на четвертий день пошуків, але всі троє членів екіпажу не постраждали. Пробував свої сили на "Дакарі" і князь Монако Альбер II, відомий своєю любов'ю до спорту і п'ятикратний учасник Олімпіади в бобслей. У 1985 і 1986 роках він брав участь в гонці на Mitsubishi Pajero, але так і не зумів дістатися до фінішу. Його сестра, принцеса Кароліна склала йому компанію в 1985 році, роз'їжджаючи на 15-тонній вантажівці разом з другим чоловіком Стефано Казірагі. Але доїхати до кінця у неї теж не вийшло: вантажівка перекинулася на бік на 5-ий день і булав дуже пошкоджена. Син відомого актора Жана-Поля Бельмондо Поль також виявився фанатом швидкої їзди: крім "Формули-1" він ганявся на "Дакарі" п'ять разів на автомобілі Nissan X-Trail і давжди доїжджав до фінішу. Не змагався, але активну участь у цій масштабній події брав гітарист легендарних Scorpions Рудольф Шенкер. У 2010 і 2012 роках він проїхався трасою в складі команди Volkswagen для реклами пікапа Amarok.

23_02

10. ГОЛОВНИЙ ЧЕМПІОН: СКЕЙТ - МОТО – АВТО

Найграндіозніший переможець "Дакара" – француз Стефан Петрансель. 12 разів! Причому спочатку шість на мотоциклі, а потім стільки ж на авто. В обох категоріях він рекордсмен. Заразив тато, ганяти в ралі на аматорському рівні. Втім, ралійних профі в 70-х ще особливо і не було. Чемпіонат світу з етапами в різних країнах, що перетворився в нинішній WRC, стартував в 1973-му, а інший вид гонок по бездоріжжю – багатоденний ралі-рейд "Париж – Дакар", вперше провели в 1979-му. До речі, Петранселю в той рік було 14, і він став чемпіоном Франції в скейтборді. Земляки в місті Весуль в пам'ять про цей етап побудували "Скейтпарк Петранселя".

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
🙏 Keep Calm
Love is...💙💛
Подорожуй Україною
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
Допомога під час війни
Більше новин
"Разом нас багато"
Нас не подолати
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

65016.15

Bitcoin Cash (BCH)

479.87

Binance Coin (BNB)

560.53

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum Classic (ETC)

26.14

Litecoin (LTC)

81.27

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,02
54,97
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,67
51,11
26,87
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Вони нас підтримали
легенди спорту

ВЕЙН ГРЕЦЬКІ. Ми всі згодні, що це безглузда війна. Ми всі бажаємо всім в Україні всього найкращого та молимося за них.

ПЕЛЕ. Я надсилаю свою солідарність народу України. Я молюся і прошу Бога, щоб запанували мир, свобода та любов

ДОМІНІК ГАШЕК. Кожен дорослий у Європі добре знає, що Путін – божевільний убивця, і що Росія веде наступальну війну проти вільної країни та її народу.

ПАОЛО МАЛЬДІНІ. Ніхто не очікував побачити війну на європейській землі, ми хочемо бути на боці народу України.

КЛАУДІО ТАФФАРЕЛ. Дорогі друзі, українці! Наразі весь світ стежить, хвилюється та обурений тим, що відбувається в Україні. Бажаю, щоб на вашу землю якнайшвидше повернувся мир.

1 /2
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.6

Євро (€)

42.28

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти