Атака через соцмережі: як Росія використовувала нову "зброю" проти США

15 жовтня 2017, 06:53

Дар`я Нинько Дар`я Нинько

З'являється все більше інформації про втручання РФ у політичні процеси в Сполучених Штатах

Восени2017рокускандалзпідозрамищодовтручанняРосіїу виборипрезидентаСШАвийшовнановийвиток.КерівництвосоціальноїмережіFacebookз'ясувало,щопротягоммайжедвохроківфейковіобліковізаписи,імовірнопов'язанізРосією, купували політичну рекламу в соцмережі на десятки тисяч доларів .ЦимиданимивониподілилисязвладоюСША,якарозслідуєможливевтручанняРосіївамериканськийвиборчихпроцес.

Роль соцмереж у виборчій кампанії

Про те,якурользіграласоціальна мережаFacebookвходівиборчоїкампанії,розповівзахіднимЗМІфахівецьіз цифрових технологійБредПарскейл,якийбувзапрошенийнароботувпередвиборнийштабдлярозробкистратегіївіртуальногопротидіїштабуконкурентаДональдаТрампаХілларіКлінтон.

Реклама

За його словами, у нього було завдання створити ефективну конкуренцію Клінтон, у якої були переваги в грошах і доступі на телебаченні. Таким чином, основними каналами Трампа стали Facebook і Twitter. Twitter виконував роль майданчика спілкування Трампа з виборцями, а Facebook він порівняв з магістраллю, по якій рухалася вся передвиборна кампанія.

Варто відзначити, що, за словами Парскейла, реклама в ході виборчої кампанії Трампа обходилася в середньому в день 50-60 тис. доларів, розміщувалося 100 тис. різних оголошень кожен день, а всього було витрачено 94 млн. доларів.

"Кожен день ми створювали більше сотні тисяч оголошень за допомогою алгоритмів і програмного забезпечення", – сказав Парскейл. Також він повідомив, що вони наймали в команду фахівців з Facebook. При цьому, Парскейл категорично заперечує будь-які зв'язки з росіянами.

Втім, як вважає політтехнолог Ярослав Макітра, вплив соцмереж на результат виборчої кампанії хоч і дійсно є, але все ж перебільшеним. Вплинути за допомогою соцмереж можна на тих людей, хто є активним їх користувачем і для кого вони – основне джерело отримання інформації.

"В принципі, на таких громадян можна вплинути. Це може бути кореляція виборчого процесу певним впливом на громадську думку і на вибір конкретної людини", –
каже Макітра.

У випадку з виборами президента США, як повідомляють в Facebook, в куплених оголошеннях не було відсилань на президентських виборів або кандидатів. У повідомленнях порушувалися актуальні теми, наприклад, дозвіл на носіння зброї і побоювання з приводу імміграційної політики, а також права ЛГБТ і расова дискримінація. За словами експерта, в даному випадку мова йде про непряму рекламу.

Так, зіграти на цьому можна, використовуючи неправдиву інформацію, яку далеко не кожен користувач буде перевіряти, маніпулятивну подачу цієї інформації (створюючи видимість підтримки певної теми (або навпаки). І це дійсно може стати способом вплинути на певних користувачів соцмережі. Так, наприклад, в українському суспільно-політичному сегменті соцмереж близько 90% сторінок, – фейкові. З їх допомогою іноді починає масово поширюватися якась думка, твердження або ідея, яку потім масово "лайкають" і коментують ті ж нереальні персонажі.

"Створюється видимість, що це – тисячі людей. І хтось під впливом таких аргументів,"лайків", "шерів", нібито переконливих доказів, може поміняти свою думку тому, що не бачить в цій ситуації своїх однодумців",
– говорить Макітра.

У той же час, цей вплив – вплив на конкретну людину. Втім, надалі воно може поширюватися і в офлайні, наприклад, якщо він починає ділитися отриманою в соцмережах інформацією з близькими, знайомими, обговорювати її. Особливо ефективним вплив соцмереж буде, якщо інформацію підхоплять так звані "лідери думок" – люди, за якими багато хто стежить в соцмережах і до чиєї точки зору прислухаються. У такій ситуації головне – критично реагувати на отриману інформацію, аналізувати або перевіряти її, але так роблять далеко не всі, відзначає Макітра.

Втім, на думку політтехнолога, значення соцмереж в формуванні громадської думки дещо перебільшено – кардинально вплинути на громадську думку або результати виборів такі маніпуляції не зможуть. "Певний вплив є. При наборі деяких технологій цей вплив може зіграти якусь роль. Але точно не можна виграти за рахунок соцмереж вибори,
- каже Макітра. – Можна донести певну інформацію, маніпулювати, але це комплекс".  

Facebook,  Twitter і сліди Росії

Врезультатіаналізуоперацій з придбаннярекламнихплощFacebookз'ясувалося,щоз червня2015по травень2017року біля100 тисячдоларівбуловитраченонаприблизнотри тисячіоголошень,пов'язанихз470фейковийакаунтамиісторінками.ЯкзаявивглаваслужбибезпекисоцмережіАлексСтеймос,аналітикиFacebookвважають,щоціобліковізаписитасторінкипов'язані одинз одниміуправлялисязРосії.

ЯкповідомляютьвFacebook,впереважнійбільшостіцихоголошеньне булоконкретнихвідсиланьдо президентських виборівабо кандидатів. Вповідомленняхпорушувалисятакітеми,якдозвілнаносіннязброїіпобоюванняз приводуімміграційноїполітики,атакожправаЛГБТКірасовадискримінація.

Оскількиподібнідіїпорушуютьправиласоцмережі,всі виявленіфейковіобліковізаписибулизаблоковані.ПрицьомуFacebookвідмовивсяоприлюднитизмістрекламитаданікористувачів,якіїїрозміщували,пославшисьнавласнуполітикупронерозголошенняінформації,атакожнафедеральнийзаконСША.

Експертивідзначають,що100 тисячдоларів-невеликасумавмасштабахвартостівсієїкампанії,однактойфакт,щодеякіросійськіструктуривзялисязапоширенняполітичнихсигналів,наводить,на їхню думку,надумку,щоїхконсультувавхтосьвСполученихШтатах.

Пізнішезасновник Facebook Марк Цукерберг заявив, що соціальна мережа передасть Конгресу США дані по справі про "російське втручання". Більше того, Цукербергповідомив,щоспівпрацюєзвладоюСШАу справіпроможливе втручанняРосіївамериканськівибори.Зайогословами,соцмережапротягомдовгих місяціввеларозслідування"російської присутності".
Реклама

Цукербергзазначив,щосоцмережашукаєіноземнихагентів,втомучисліірізні"російськігрупи"ілюдейзіншихкраїнколишньогоСРСР,атакожорганізаціїікомпанії,щобзрозуміти,яквонивикористовувалиінструментиFacebook"дляпідривудемократії".

В тренді
Коронавірус у кожного другого і 163 смертей на годину. Що коїться в індійському COVID-пеклі?
Фото: REUTERS/Adnan Abidi

"Ми живемо в новому світі. Це новий виклик для інтернет-спільноти – взаємодіяти з національними державами, які намагаються привернути хід виборів. Ми продовжимо працювати з урядом, щоб зрозуміти в повному обсязі глибину впливу Росії на вибори в США, і ми готові забезпечувати чесні вибори по всьому світу, давши кожному право голосу, щоб перемогла демократія", – підсумував Цукерберг.

При цьому Марк Цукерберг визнав, що Facebook не вдалося знайти доказів зв'язку підставних акаунтів з "проросійською рекламою". Надалі Facebook буде вимагати від політичних рекламодавців розкриття того, хто конкретно є замовником рекламних оголошень.

У відповідь, російська влада традиційно спростувала будь-яку причетність до втручання у внутрішні справи США через соціальну мережу Facebook.

"Ми не знаємо, хто і як розміщує рекламу в Facebook, і ніколи цим не займалися, ніколи російська сторона не була до цього причетна", – сказав прес-секретар президента РФ Володимира Путіна Дмитро Пєсков
.

Президент США Дональд Трамп, в свою чергу, назвав цю інформацію "черговою містифікацією".

"МістифікаціяпоРосіїтриває,теперцерекламанаFacebook.Аяк щодоповністюупередженогоінечесноговисвітленнявЗМІна користьшахрайкиХілларі?",-написаввінуTwitter.

Післятого,якFacebookзгадалавсвоємудослідженнірядакаунтів,щеоднасоціальна мережа-Twitter-провелаперевіркублизько 450зних.Врезультатісталовідомо,що22знихпов'язанізTwitterібулизаблокованізаспам(політичнурекламу).ТакожTwitterповідомляє,що,завдякивжевиявленимакаунтам,буливиявленіще179акаунтів,протиякихбули прийняті ті ж заходи за порушення правил по спаму.

Нагадаємо,щевсічніцьогорокуспецслужбиСШАстверджували,щоРосіядопомоглаТрампуперемогтинавиборах,зокрема,шляхомпоширеннявсоціальних мережахнеправдивої інформаціїзметоювплинутинагромадську думку.Росіяпослідовнозаперечуєфактвтручаннявамериканськівибори.

ЗовсімнедавнокомітетСенатуСШАз розвідки,ознайомившисьзінформацієюспецслужб, визнав, що Росія здійснювала хакерські атаки та інші дії, щобвплинутинахідамериканськихвиборів.АглавакомітетусенаторРічардБуррзазначив,щорозслідуваннявсещетриває,атакожзалишаєтьсявідкритимпитанняпроможливу змовупрезидентаСШАДональдаТрампазросіянами.
Реклама

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти