Однез найпоширенішихвЗМІсловосполучень — "розумне місто". Разомзелектроннимурядомі,наприклад,телемедициною,воно уособлюєблизькемайбутнє-світ,вякомузавдякиінформаційнимтехнологіямподоланібагато проблемурбанізованихтериторій.Журналіст"Сегодня"розбирався,наскількиздійсненніподібного роду проекти,щослідрозумітипідцимтерміномінаскількивиправданінадії,що покладаютьсяна"розумніміста".
Трохи загальної інформації
Дляпочаткунаведемонудневизначення."Розумне місто"(Smart City)-це"ефективнаінтеграціяфізичних,цифровихілюдськихсистемвштучному середовищізарадисталого,благополучногоівсебічногомайбутньогодлягромадян".Таквизначивпредметнашої розмовиБританськийінститутстандартів(BSI).
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
Компоненти "мудрості": інтернет, датчики, люди
Створитирозумне містонеможливобезвикористанняцілогоперелікутехнологій.
"Цебезперервнийпотікданих,якийпочинаєтьсявіднашоготіла,домашньої і робочоїобстановки,міської інфраструктури-і,врешті-решт,розчиняєтьсявглобальніймережі",-такРобванКраненбург,авторконцепції "Інтернетуречей",визначавцейфеномен.
Іншимисловами,цесвіт,вякомувсі предметипов'язані одинз однимчерезінтернетелектроннимимітками, штрих-кодами,датчиками,проводамиірадіоканалами.Плюспрограми,що об'єднуютьце"залізо"ітехнологіїBig Data.
Третє покоління мобільного зв'язку (3G) дозволяє задовольнити більшу частину потреб користувачів: перегляд сайтів, спілкування в соціальних мережах і месенджерах, online-ігри, навігація, скачування додатків, перегляд відео. Проблеми виникають хіба що при онлайн-перегляді відео у високій роздільній здатності та передачі великих масивів інформації. З цими запитами вже прекрасно справляються мережі 4G. Але для створення "розумних міст" важлива не тільки швидкість.
Тому концепція smart city вимагає впровадження мереж покоління 5G: там швидкість передачі даних – вже не основний параметр. На перший план виходять суцільне покриття територій і доступ до інтернету у важкодоступних місцях. Плюс безперебійна одночасна робота в мережі величезного числа пристроїв.
У цю складову "розумного міста" входять всілякі джерела інформації: фото- і відеокамери, датчики руху, температури, забруднення повітря, рівня шуму і т. д.
Створення "розумного міста" вимагає злагодженої роботи величезного числа фахівців. Чиновників, які розуміють, навіщо це потрібно робити, і що виділяють фінансування. Управлінців в області розподілу ресурсів і інфраструктури. Аналітиків великих даних, соціологів, фахівців з поведінки людей і представників багатьох інших професій. Але потрібні ще й підготовлені городяни. Якщо населення здебільшого далеке від технологій (що характерно для України), то в силу консерватизму вони можуть відкидати сервіси, які легко сприймуть двадцятирічні. Тому м'яка, але безперервна підготовка мешканців розумного міста до життя в ньому – ще те завдання, що вимагає часу, терпіння і сил.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
Сантадер: столиця регіону Кантабрія першою в Європі зважилась на впровадження нових технологій
Цей іспанський курорт часто називають початком епохи розумних міст. У 2011 р в рамках проекту SmartSantander в центральних кварталах встановили 15 тисяч датчиків, облаштували трансляційну мережу і платформу для обробки інформації. Датчики повідомляли про забрудненість повітря, інтенсивність руху, вільні місця на парковках, заповнення сміттєвих контейнерів і т. д. Всього здійснювалося з десяток високотехнологічних проектів з бюджетом в 60 млн євро. Одержану інформацію мерія використала для економії вуличного освітлення, поліпшення збору відходів і розвантаження доріг. Мер Сантандера заявив, що, крім очевидного поліпшення життя обивателів, проявився ще один позитивний ефект: місто стало давати роботу програмістам.
Іспанія. Курортне місто стало центром IT-розробок
Сінгапур: мудрий мегаполіс, що піклується про всі покоління городян
Експерт у сфері урбаністики Білл Хатчінсон запропонував зрозумілу класифікацію розумних міст: версії 1.0, 2.0 і 3.0. В "розумному місті" 1.0 немає загальної стратегії, автоматизація торкнулася окремих, не пов'язаних між собою компонентів. У версії 2.0 ведеться об'єднання і взаємозв'язок раніше незалежних ініціатив та максимально великого числа різних джерел інформації. Версія 3.0 передбачає, що об'єднання всіх компонентів завершено, а вся інфраструктура буквально просякнута інтелектуальними технологіями. Одним з небагатьох мегаполісів, що піднялися на такий рівень, став Сінгапур: навесні цього року він очолив двадцятку кращих "розумних міст", рейтинг яких склали спільними зусиллями дослідницька компанія Juniper Research і Intel. Оцінювалося 4 критерії: мобільність, якість охорони здоров'я, безпека життя і продуктивність. У всіх номінаціях Сінгапур став першим. Ми наведемо кілька прикладів, що пояснюють, за що місто отримало таку високу оцінку.
Тут діє безпілотне метро Mass Rapid Transit (MRT). Через додаток можна дізнатися час прибуття автобуса і кількість вільних місць у ньому. На великій частині переходів є пристрої, що подовжують зелений сигнал для літніх і людей з обмеженою мобільністю по соціальній карті. Приміщення, де є літні люди, обладнані сенсорами: якщо датчики перестають фіксувати рух – застережливий сигнал відправляється родичам або в соціальну службу. Система ще не введена в масову експлуатацію, але її тестування безкоштовне. Лікарні освоюють дистанційні системи діагностики: в них інформація про стан людини передається по бездротових мережах від датчиків на тілі пацієнта. У місті запроваджена інтелектуальна система контролю санітарного стану на основі відеосистеми і комп'ютеризованих контейнерів для збору відходів. На порталі державних слуг Сінгапуру доступні 650 онлайн-сервісів: спілкування з муніципальними службами городянин може синхронізувати в одну поштову скриньку.
Сінгапур. Вже створена цифрова модель міста, з урахуванням найменших нюансів
Сонгдо: високі технології не рятують від людських прорахунків у плануванні та прогнозуванні
Середрозумнихмістєприклади нетількиблискучогоуспіху.Щепаруроків томуЗМІзахопленорозповідалипро зведеннявПівденній Кореї"містамайбутнього".Переліктого,щотутбуде"впершевсвіті",зашкалював:жителіотримувалиособливусмарт-карту,такий собіособистийключдо всіх сервісівміста:проїзднаметро,оплатапарковки,безкоштовнийпрокатбайкатощо.
Автомобіль на вулиці повинен був стати рідкісним гостем. Його замінив би велосипед. Більше третини території міста відводилося під зелені насадження – словом, не життя, а рай для велоактивістів, борців за чистоту природи тощо.
Будівництво почалося в 2003, закінчити намір в 2020-му. Передбачалося, що в Сонгдо буде чверть мільйона жителів, а ще стільки ж стануть приїжджати кожен день на роботу з розташованих неподалік мегаполісів Інчхон і Сеул. На жаль: амбітним планам не судилося збутися.
В наші дні міські квартали пустують. У Сонгдо живе близько 70 тис. осіб, а половина будівель так і не побудована. Майбутнє чудо-міста залишається туманним. Що ж сталося?
Найважливіша причина – помилкова концепція закритого міста для обраних. У Сонгдо дорого і нудно жити. Тут мало музеїв, театрів, кінотеатрів. Так, шкіл і лікарень вистачає, але вони дорогі для середнього корейця. Може, борці за екологію і фанати велосипеда і мріяли б жити в такому місці, але ціни на продукти і комунальні витрати швидко змусять більшість з них поступитися принципами. Тому розташований в парі годин їзди Сеул явно переманює жителів до себе, хоча планувалося якраз навпаки. Висновок: помилки містобудівників і урбаністів не можуть згладити ніякі технології.
Південна Корея. Місто-мрія може стати примарою
Український досвід
Загальна ситуація в країні така: населені пункти знаходяться на початку шляху до "розумному місту" версії 1.0. По всій Україні можна знайти приклади окремих проектів, які вписуються в концепцію "розумного міста". Ми не будемо цитувати чиновників і ініціаторів всіляких проектів, а поглянемо на ситуацію очима обивателя. У столиці та великих містах контролюють споживання і платять за "комуналку" через особисті кабінети, в великих містах працює система пошуку маршрутів транспорту EasyWay. З сайту ініціативи Kyiv Smart City є дюжина посилань на сервіси з послугами та відомостями про міське господарство столиці України.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
Нью-Йоркський досвід
УНью-Йоркучиновникипоставили собі за метуз'ясувати,які закладигромадського харчуваннязливаютьвканалізаціювикористанурослинну олію.Тамце дійствокараєтьсяштрафом:згусткиоліїзабиваютьканалізаційнітруби,апошукизасміченьвлітаютьу копієчкуміській скарбниці.Набігиперевіряючихдопомагалимало.
ОскількиміськегосподарствоНью-Йоркаграничнокомп'ютеризовано,томуніципальніIT-фахівцізастосувалитехнологіювеликихданихдо всього масивувідомостей,що потрапляютьдо них,починаючизпоказаньлічильниківводиізакінчуючипожежною безпекоюішкідливимивикидамиватмосферу.
Виявилосязбіг:частиназакладівгромадського харчування,в порівняннізіншими,рідкооплачувалапослугививезеннярідкихвідходів,апоручзнимипідозрілочастоопинявсяколодязьканалізаційногоколектора.За спискомбулиспрямованідопитливіперевіряючі,ів95випадкахз100підозривиправдалися.
Підпишись на наш telegram
Лише найважливіше та найцікавіше