Чорний тиждень Путіна: Су-24 збили, один Мі-8 підбили, другий – розбився, а далекобійники збираються на Москву

27 листопада 2015, 11:03
Ще Україна заборонила російським літакам літати над її повітряним простором

На наступному тижні буде зрозуміло, яку відповідь підготував російський лідер Туреччини

Минулий тиждень виявилася досить складною для російського президента. Поки Володимир Володимирович вирішував питання, як забезпечити електроенергією Крим (там активісти підірвали дві опори з чотирьох, позбавивши півострів струму), Туреччина збила російський винищувач Су-24, бойовики підбили Мі-8, Україна заборонила російським літакам літати над своїм повітряним простором, російські далекобійники підняли бунт проти "Платона" (нового дорожнього збору), а вчора в Красноярському краї розбився Мі-8: загинули десять людей.

ЗА ЗАЛЬОТОМ. Літаки Повітряно-космічних сил Росії (ВКС РФ) кілька разів залітали в повітряний простір Туреччини. Президент і прем'єр Туреччини кілька разів коректно і наполегливо просили Москву не порушувати повітряні кордони своєї країни. Але 24 листопада, через добу після того, як Анкара звинуватила російських військових в бомбардуванні мирних поселень туркоманов (відомі також як туркмани – сирійські або іракські туркмени, з XI століття живуть в районі від півночі Сирії через північ Іраку до півночі Ірану. – Авт.), Су-24 знову опинився на території Туреччини, після чого був збитий F-16. Туркомани, на думку Москви, є терористами, оскільки воюють з армією Башара Асада разом з опозиційним сирійським угрупованням "Національна коаліція". Але жертвами космічних військ РФ все частіше стають мирні жителі, і ці напади неодноразово критикувала Анкара. За даними розташованої в Лондоні "Сирійської обсерваторії з прав людини", в результаті авіаударів ВКС РФ в Сирії загинули мінімум 403 мирних жителя, включаючи 97 дітей. У зв'язку з цим деякі спостерігачі зазначають, що вогонь по Су-24 став попередженням росіянам – щоб вони краще цілилися. Але російське командування розцінило збитий літак по-іншому і зробило і своє попередження: у вівторок вони розбомбили район, де бойовики розстріляли катапультувався екіпаж Су-24 і підбили російський вертоліт, а на наступний день – гуманітарний конвой, який перевозив допомогу з Туреччини в непідконтрольні Дамаску райони Сирії, де ховаються біженці. Вчора також стало відомо, що росіяни розгорнули зенітно-ракетний комплекс С-400, щоб забезпечувати безпеку польотів російської авіагрупи в Сирії – тобто збивати все, що становить небезпеку ВКС РФ.

Реклама

Натиснув кнопку. Турецький пілот, який збив російський Су-24. Фото AFP

ДЕ ПРАВДА? Офіційною версією стався у вівторок для турецької сторони залишається перетин повітряного простору Туреччини. За словами Реджепа Тайіпа Ердогана, перш ніж випустити ракету по російському бомбардувальнику, його 10 разів протягом п'яти хвилин попереджали про необхідність залишити територію Туреччини – правда, англійською мовою. На доказ була оприлюднена космічна схема траєкторії польоту Су-24 в цьому районі і запис попередження. Тепер всі чекають, що Ердоган пред'явить громадськості два уламки бомбардувальника, які впали на території Туреччини.

Реклама

У Москві ж продовжують запевняти, що їх військові літаки літають виключно над Сирією – згідно з дозволом місцевого поки ще президента Башара Асада. Довести це повинні були заяви льотчика Костянтина Мурахтіна, нібито служив штурманом на збитому бомбардувальнику. В інтерв'ю десятку російських телеканалів Мурахтін, знятий зі спини, заявив, що збитий Су-24 летів виключно над Сирією. "Ні, це виключено (політ над Туреччиною), навіть на одну секунду – тим більше що ми летіли на висоті близько 6000 метрів, погода була ясна. Весь наш політ до моменту вибуху ракети повністю мною контролювався. Бойові завдання виконували і назад поверталися по зворотному маршруту на авіабазу. Мені взагалі як штурману там відома кожна висота. Можу орієнтуватися навіть без приладів", – говорить Мурахтін. Втім, через кілька годин після виходу відео в ефір користувачі інтернету відзначили, що під час відповіді на питання штурман підозріло нахиляв голову вниз, неначе читав відповіді з папірця. А його голос звучав так, як ніби запис відбувався в тихій студії.

Сирія. Фото від бойовиків речей і документів пілота збитого Су-24

Реклама

На цьому дивацтва навколо Су-24 не закінчилися. Так, за даними сирійців, в руках яких виявилося тіло мінімум одного пілота літака, що впав, його звуть Сергій Румянцев, і за документами він майор. Але Путін підписав указ про присвоєння звання Героя Росії (посмертно) на ім'я підполковника Олега Пєшкова. Втім, за версією бойовиків, і штурман, що дає інтерв'ю ЗМІ, теж не вижив...

НЕ ЧЕКАЛИ. Атаку на Су-24 Путін назвав "ударом у спину", адже до цього Туреччина була непоганим партнером Москви. Але на цьому тижні російський лідер отримав ще один подібний удар: його завдали далекобійники, які не готові платити від $3000 на рік за використання федеральних трас. За новим законом, прийнятим Думою РФ, з 15 листопада водії автомобілів масою більше 12 тонн повинні віддавати в казну $2,3 за кожні 100 км федеральних доріг, а в 2016-му ставку збільшать удвічі. Податок отримав назву "Платон" (плата за тонни).

Протест. Під Пітером водії вже намагалися палити шини

Проти "Платона", який призведе до подорожчання перевезення вантажів приблизно на 20%, повстали тисячі далекобійників. Весь минулий тиждень вони проводили акції, які неминуче супроводжувалися багатокілометровими пробками. Вчора, наприклад, тюменські далекобійники організували "Равлика" (рухалися зі швидкістю 10 км/год), у Дагестані кілька годин безперервно ходили по зебрі. Тепер водії в різних частинах Росії готуються до "походу" на Москву і Санкт-Петербург, а на 30 листопада запланована блокада МКАД. Влада, втім, не бажають відмовлятися від нового джерела доходів і не йдуть на переговори з далекобійниками, яких уже підтримують профспілки, КПРФ та ІT-фахівці. Зате проходять арешти: так, в Єкатеринбурзі, перед приїздом туди Путіна і Медведєва, були затримані найактивніші протестувальники – нібито за несплату штрафів. Поки правителі відкривали в цьому місті Президентський центр Бориса Єльцина (щось на зразок культурно-історичних центрів президентів США), далекобійники перебували за гратами. "Всі в один голос твердять, що будуть стояти до останнього – поки не скасують закон, який є просто крадіжкою грошей простих водіїв! Ми неодноразово зверталися в регіон, в ЗМІ, але отримали відмову – типу "зверху не дозволяють". Ось вона – наша свобода слова", – йдеться у зверненні дагестанських далекобійників на сайті antiplaton.in.