Мер Варшави: Кличку потрібно прислухатися до думки киян

2 червня 2015, 16:28
Ханна Гронкевич-Вальц поділилася досвідом управління європейською столицею

Жінка-мер. Ханна успішно керує Варшавою вже третій термін

Президент-мер Варшави Ханна Гронкевич-Вальц розповіла "Сегодня" про фінансування будівництва метро в польській столиці, про облаштування берегів Вісли, про моду на велосипеди і про ради для мера Києва Віталія Кличка

— Пані Ханно, ви вже третій термін є президентом (мером) Варшави. Скажіть, як вам вдалося залучити інвестиції для розширення міської інфраструктури, і скільки?

Реклама

— Коли більше 8 років тому я обійняла посаду президента Варшави, столиця Польщі була містом з величезною затримкою інфраструктурного розвитку. Тому в перші роки мого перебування на посаді кожен п'ятий злотий з міськбюджету виділявся на великі інвестиції — будівництво і модернізацію доріг, нові автобуси, розширення лінії метро і оновлення міських площ. У загальній складності з 2007 року з центрального бюджету міста та фондів ЄС ми інвестували в Варшаву близько $9,3 млрд. Зміни у Варшаві побачили не тільки жителі, а й інвестори: вони активно облаштовують тут офіси і платять тут податки.

— Які кардинальні зміни ви внесли в міську транспортну систему? Як зробити її ідеальною?

— Транспортні мережі Варшави — одні з найбільших у Європі. Є метро, низькопідлогові автобуси, трамваї і поїзди — в цілому більше 310 ліній, які розвозять жителів по всій Варшаві та агломерації. Цього року ми виділили 2,5 млрд злотих на розвиток транспорту, а в 2014-2022 рр. буде виділено 11,353 млрд.

Реклама

У нашій системі, пріоритетним є залізничний транспорт — метро, електрички і трамваї, які не стоять в пробках, тому більш ефективні. Послідовно розвивається метро — закінчено будівництво центральної ділянки другої лінії (вартість — 4491 млн злотих, з яких 2,7 млрд отримані з фондів ЄС). Ми побудували 14 автостоянок, які працюють у системі "припаркувався і поїхав": ви можете залишити своє авто, а потім продовжити свій шлях на метро. Ми плануємо побудувати 27-30 таких об'єктів. Всі наші транспортні засоби адаптовані до потреб людей з обмеженими можливостями: автобуси і поїзди низькою підлогою, оснащені кондиціонером і дисплеєм для візуальних і голосових оголошень зупинок. На модернізацію з 2007 року витратили понад 5 млрд злотих (купили більше 900 автобусів, 200 трамваїв і 28 поїздів місцевої транспортної комунікації).

— Скільки коштує проїзд у метро та місцевому транспорті, і яка діє система оплати — чи можна запровадити таку в Києві?

— Проїзд в метро коштує стільки ж, скільки і в автобусі, трамваї або електричці: найдешевший квиток, без пільг, на проїзд протягом 20 хвилин стоїть 0,9 USD (19,30 грн). Ми не диференціюючи оплату залежно від транспортного засобу, а спрощуємо тариф і адаптуємо його до потреб і очікувань пасажирів. Столичний тариф включає в себе квитки для людей, які лише іноді використовують транспортні засоби, і для тих, хто користується кожен день. Туристи, студенти-заочники та аспіранти можуть скористатися спеціальним квитком на вихідні (діє з 19:00 п'ятниці до 8:00 понеділка). Ми подбали і про пасажирів, які щодня приїжджають на роботу, в школу або університет в столицю з сусідніх регіонів: спеціальний тариф включає в себе довгострокові квитки на 30 або 90 днів, дійсні в одній з двох або в обох зонах (закодовані на транспортній карті). У столиці діють численні знижки для груп пасажирів. Серед іншого, 50% знижка для учнів, студентів, пенсіонерів, інвалідів, а пенсіонери старше 70 років мають право на безкоштовний проїзд. Діти з сімей, які мають четверо або більше дітей, теж мають право на безкоштовний проїзд (для цього потрібно мати спецкарточку), а діти з сімей з трьома дітьми можуть придбати більш дешевий річний квиток. Також ми співпрацюємо з десятками сусідніх регіонів: жителі цих місцевостей, серед іншого, можуть подорожувати потягами інших перевізників, користуючись "загальним квитком".

Реклама

На додаткові преференції в придбанні квитків на проїзд можуть розраховувати особи, які сплачують податок на прибуток (ПДФО) у Варшаві: в рамках карти варшав'янин або карти молодого варшавяка (складний аналог карти киянина. — Авт.), вони можуть купити квитки на проїзд по більш низькою ціною, і навіть скористатися іншими знижками — наприклад у варшавських театрах, басейнах і ресторанах. Таким чином, місто винагороджує тих, хто поповнює кошти для функціонування міста і платить ПДФО у Варшаві, і стимулює платити людей, які досі цього не роблять.

— Ви активно розвиваєте в місті велотранспорту. Чи є це одним із головних пріоритетів? Як ви розвиваєте цю систему?

— Ми робимо ставку на сучасну "велосипедну" Варшаву, де жителі можуть використовувати цей вид транспорту як альтернативу авто. У 2012 році ми запустили систему прокату велосипедів Veturilo: цього сезону велосипедисти можуть скористатися 197 станціями і майже 3 тисячами велосипедів. Торік велосипеди орендували 1,9 млн разів, а використовують систему більше 300 тисяч чоловік! Ми інвестуємо в інфраструктуру і підвищуємо рівень велодоріг. Тільки в минулому році ми ввели в експлуатацію понад 60 км доріг і велодоріжок, а загальна мережа велодоріг в столиці зараз становить більш ніж 421 км. Жителі можуть користуватися більше 1 тисячею паркінгів для велосипедів (11 тис. місць) і 40 станціями самообслуговування і ремонту.

— Які зараз основні проблеми Варшави? Як Ви їх вирішуєте?

— Варшава дуже динамічно розвивається, росте кількість молодих людей. Отже, потрібно більше ясел і дитячих садів. Хоча ми постійно інвестуємо в нові об'єкти, зростають і потреби. Зокрема, в районах, де з'являються нові квартали.

— Що для вас є "хорошим містом"? Чи є у вас рецепт "комфортного міста"?

— Варшава — це місто, яке створюється для жителів. Це, насамперед, безпеку і комфорт. Щоб здійснити ці вимоги, ми впровадили у Варшаві барометр — циклічне дослідження думки жителів, що стосується столиці. Наступним інструментом є Центр контакту з жителями 19115: люди по телефону, інтернету або за допомогою мобільних програм можуть повідомляти про справи, пов'язані з містом: наприклад, про вибоїні на дорозі, або про зламану гілці, які слід усунути. Торік ми забезпечили участь громадян в розподілі бюджету, завдяки якому жителі оголошують конкретні проекти, а після всі разом шляхом голосування обирають найкращі, які й реалізуються. Цього року на проекти жителів виділено $13,36 млрд.

— Як і в Києві, у Варшаві є гарна річка в центрі міста, якої зазвичай не приділяється достатньо уваги. Як ви розвиваєте зараз набережну?

— Я обіцяла повернути річку жителям столиці. Ми вивезли сміття, видалили зайві рослини, створили перші пляжі. Зробили все, щоб жителі відчули: береги Вісли — це відмінне місце для відпочинку, розваг, занять спортом. До цього в столиці не було жодного хорошого пляжу, а зараз їх шість. Всього в інвестиції на береги Вісли в 2009-2014 рр. ми витратили понад 227 млн злотих. У наступні роки плануємо продовжити облаштування берегів: тут з'являться нові бульвари, розважальні маршрути і автоматичні туалети, про що просять жителі.

— Яку пораду ви можете дати меру Кличко, щоб наше місто стало ще краще?

— Необхідно інвестувати в місто. І, головне, прислухатися до думки жителів.