Це друга частина статті. Першу частину ви может прочитати тут: Правда і міфи про Японію: люди в чорному, харчування без дієт і затори
Громадський транспорт в Токіо представлений автобусами і монорейковим транспортом. Але, безумовно, головний і основний вид пересування в цьому місті – метро. Воно величезне: 13 ліній і 285 станцій (проти 3 ліній і 52 станцій в Києві), за рік перевозить понад 3,5 млрд осіб, що робить його другим в світі за пасажиропотоком (перше місце у Пекіна). Проблема для іноземців посилюється тим, що паралельно з поїздами метро від окремих станцій йдуть також поїзди японських залізниць (JR), сінкансени і швидкісні електрички в аеропорт. Ну а ще тим, що з одних і тих же платформ йдуть звичайні поїзди і експреси. Останні йдуть до певних станцій без зупинок і, сівши на такий, можна поїхати трохи далі, ніж планували спочатку. Тому потрібно дивитися в обидва, уважно слухати оголошення (дублюються англійською) і слідувати за покажчиками із позначкою потрібної вам лінії: для зручності вони позначені різними кольорами.
Заради справедливості відзначимо: токійців своє метро теж напам'ять не знають. Коли потрібно їхати в новий район, вони користуються спеціальним додатком на мобільному: вводиш початкову і кінцеву станцію, і він надає на вибір варіанти з різною ціною і різними маршрутами пересадок.
Проїзд в метро тут – за спеціальним талончиком, який видають автомати, або по проїзний карті, яку можна поповнити. Вартість проїзду залежить від відстані і стартує від 130 єн (35 грн): за ці гроші можна проїхати одну станцію метро. Ми їхали зі станції "Каіммакухарі" (околиця) на "Сіндзюку", з пересадкою на станції "Токіо". Дорога в один бік обійшлася в 640 єн (160 грн). Якщо ви проїхали більше станцій, ніж зазначено в квитку, різницю доведеться оплатити через термінал на пероні, інакше турнікет просто не випустить вас з підземки: він "ковтає" талончик на виході, зчитуючи відстань, яку ви оплатили. З цієї ж причини привезти як сувенір талончик токійського метро теж не вийде, хоча думка така була.
Пересадка на станцію "Токіо" зайняла близько 40 хвилин бадьорим кроком: йти перевальцем тут не вийде, інакше натовп акуратно винесе в потрібному йому напрямку. Тобто ви виходите з вагона метро на одній лінії – і мінімум півгодини ви просто прямуєте за зеленою (червоною, жовтою тощо) стрілочкою, звертаєте, їдете на траволаторі і знову йдете, просто щоб пересісти на потяг іншої лінії метро. Після такого, скажу я вам, наш "довгий" перехід з "Майдану" на "Хрещатик" вже не здається таким нудним і нескінченним.
"Сіндзюку", згідно з "Вікіпедії", – найбільш використовувана станція токійського метрополітену: вона пропускає приблизно 2 мільйони пасажирів в день, будучи найбільш "зайнятою" і другою за розміром станцією в світі. Чесно зізнаюся: цю інформацію я дізналася вже після повернення, якби я знала про це раніше – мене б не затягли туди навіть Халк і триста спартанців. А так – враження залишилися цілком позитивні, навіть незважаючи на те, що довелося поблукати, щоб вийти на світло: підземні переходи станцій – величезні, з ТРЦ, численними закусочними і навіть сувенірними ринками.
Самі вагони від українських хоч і відрізняються, але не кардинально. Тут теж монітори, на яких докладно пояснюється, куди прямує поїзд. Та й реклами багато: нею обклеєні стіни і вікна, вона транслюється на моніторах між станціями. А ось сидіння – м'які, оббиті тканиною (взимку підігріваються). На перонах також є автомати з напоями і снеками і сміттєві баки для пляшок .
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
Правила і зв'язок з роботою
Лівосторонній рух в Японії поширюється не тільки на дороги: на ескалаторах метро люди теж шикуються ліворуч – що спочатку, зізнаюся, кілька збивало з пантелику. Особливо враховуючи, що виховання не дозволяє японцям доторкнутися до іноземця-гайдзіна, що стирчить, як сакура посеред рисового поля, і попросити його відсунутися. Замість цього вони будуть товпитися за спиною, поки гайдзін сам не додумається зробити крок в сторону, і терпляче чекати. Вулицями і переходами вони, до речі, теж рухаються на незвичному для нас боці, і в результаті, забуваючи, ми петляли по людних місцях, як японці в вечір п'ятниці (докладніше про цей феномен читайте далі), намагаючись влитися в потрібне русло.
Ще японці – народ дуже пунктуальний. Запізнення на роботу тут не вітаються, хіба що є дуже поважна причина. Однією з таких може стати зупинка поїзда метро – наприклад, якщо хтось стрибнув на рейки, вирішивши звести рахунки з життям. У таких випадках черговий на станції виписує людям довідки про те, що вони дійсно перебували в метро (точний час входу друкує турнікет на квитку) і напевно встигли б дістатися до офісу, якби не непереборні обставини.
До речі, про самогубства. Прийнято вважати, що в Японії це одна з головних проблем суспільства. Насправді ж, згідно з даними ВООЗ, Японія в 2016 році займала аж 30-е місце в рейтингу країн за кількістю суїцидів, з показником 14,3 випадки на 100 тисяч осіб. Третє місце в цьому сумному рейтингу – у Росії (26,5 випадки). Україна – на 14-му місці (18,5 людини ).
Ще трохи про транспорт
Таксі в Токіо досить дороге . Наприклад , поїздка по центру , від станції метро " Токіо " до станції метро " Сіндзюку " ( відстань – близько 8 км , це як якби ми їхали від Бессарабської площі на Шулявку ) коштує 1000-1300 грн .
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
Кілька фактів про важливе: краса і алкоголь
Японські дівчата прагнуть бути схожим на європейок , і місцева індустрія краси активно їм у цьому допомагає . Так , тут повсюдно продаються спеціальні клеї для повік : за допомогою вилочки , що йде в комплекті , верхня повіка піднімається і підклеюється , щоб додати очам " відкриту " європейську форму .
Дуже популярні тут також кольорові лінзи широкого діаметру: вони роблять райдужку більше, і погляд виходить "ляльковим", глибоким і оксамитовим.
Що стосується накладних вій, то тут вони, щоб задовольняти попит, продаються величезними упаковками, по 50-100 штук відразу, і коштують порівняно недорого – близько 300 грн/упаковка.
Ще одна цікава деталь японського (точніше, азіатського) макіяжу – спеціальні наклейки, якими підтягують обличчя, щоб надати йому трикутну форму. Вони схожі на прозорий пластир і практично непомітні на шкірі, якщо їх зверху затонувати. Але клеїти потрібно призвичаїтися: якщо натягнути трохи сильніше, замість очікуваного ліфтинг-ефекту можна отримати щоки гармошкою. Багато таких наклейок продають на відомому китайському сайті, коштують вони недорого – від 25 грн за упаковку з 40 штук.
Особливе ставлення в Японії до татуювань. Раніше їх робили тільки члени якудзи (місцевої мафії), і відлуння тієї епохи досі відчуваються в культурі.
Так, людей з татуюваннями не пускають в онсени – лазні, дуже популярні в країні. Будуються такі спа-курорти на природних гарячих джерелах, а купаються у величезних басейнах голяка (чоловіки – окремо, жінки – окремо). У таких місцях, щоб не лякати/бентежити інших відвідувачів, носіям тату доводиться красу заклеювати пластиром тілесного кольору (купити можна тут же).
Що цікаво: в японській культурі прийнято видаляти волосся на руках і ногах (чоловіки теж часто це роблять). А ось рослинність в інтимних зонах залишають: в онсені вона грає роль природної цензури. І якщо від неї позбутися, у відвідуванні онсена вам ввічливо, але непохитно відмовлять.
Пити японці люблять. І роблять це часто: буквально кожна робочий тиждень в обов'язковому порядку закінчується пиятикою з колегами, такий собі тім-білдінг, не з'явитися на який тут вважається верхом поганого тону і неповаги до співробітників.
Отже. Чотири години дня, дорогий готель. Біля дверей – десяток японців в обов'язкових ділових костюмах. В руках у них – однакові брендовані пакетики, з чого роблю висновок, що мав місце бути якийсь захід, наприклад – конференція, круглий стіл чи день народження компанії. Стоять вони досить невпевнено, дбайливо підтримують один одного, бурхливо жестикулюють і голосно щось обговорюють: в переважній більшості своїй японці тиха нація, але алкоголь на всіх діє однаково. Крики "Кампа-а-ай" (щось типу нашого "Будьмо", точніше "Пий до дна"), що періодично видаються компанією, розносяться по всьому кварталу. Але поодинокі перехожі на поведінку п'яних як чіп чоловіків, та ще й у розпал робочого дня (нечувано!) ніякої уваги не звертають: тут це норма. Тому що пити японці люблять. Але ... Не вміють.
Вони, наприклад, абсолютно не заморочуються, що пити треба на підвищення градусу – істина, яка відома українцям зі студентської лави (а то і зі шкільної). Тобто після пива японець сміливо замовляє віскі, після – слабоалкогольний коктейль, потім – саке, а наостанок знову "полірується" пивом. Тому п'ятничним вечором на вулицях багато веселих чоловіків в краватках з ослабленим вузлом, які йдуть злегка невпевненим кроком, підтримуючи один одного .
Несподівано. Сакура, що квітне у жовтні, одразу привертає увагу
Релігія: кинувши монетку, поплескай у долоні
Традиційна релігія Японії – синтоїзм , в основі якої обожнювання природних сил і явищ . А храм Мейдзі – найбільше синтоїстське святилище Токіо . І побувати там варто обов'язково : храм і його величезна територія з ірисовим садом і рідкісними видами дерев однозначно того варті . Тим більше що розташований він в центрі Токіо .
Традиційно для синтоїзму в храм ведуть чотири дороги з усіх сторін світу, і зайти можна через будь-які ворота – Торії, тим самим виконавши перший обряд очищення.
Другий обряд чекає вас вже безпосередньо перед входом в храм: басейни темідзуя з дзюркотливою проточною водою і маленькими ковшами на довгих ручках. Потрібно зачерпнути цим ковшиком води, сполоснувши спочатку руки, а потім – губи, щоб очиститися для молитви богам. Воду, що залишилася виливають, тримаючи глечик вертикально – так, щоб вода обмила довгу ручку і ви повернули його на місце таким же чистим, як і взяли.
Територія храму – велика і затишна, а культові споруди не тиснуть своїм розміром і величчю, щоб вселити благоговіння. Працюють сувенірні лавки, де продають амулети для всього на світі, починаючи удачею і закінчуючи безпекою на дорозі (японці вірять в їх силу). Щоб загадати бажання або попросити богів про допомогу, потрібно підійти до храму, подумки сформулювати прохання, а потім – кинути монетку-підношення в спеціальний дерев'яний ящик. Після цього потрібно двічі плеснути в долоні – таким чином ви привретаєте увагу богів і даєте їм зрозуміти, що впевнені в своєму бажанні/проханні. Тут же можна за 100 єн купити пророкування – омікудзі: вони пропонуються на японській і англійській мовах .
Святилище. Храм не тисне розмірами, він затишний і гармонійний
Про друзів наших менших
Якось раз в парку ми зустріли кота . Він гуляв по алеї , і стверджувати , що він нічийний , права немає : виглядав він цілком задоволеним життям . На наше розчулене " киць – киць " він повів вухом , презирливо підняв хвіст і неспішно пішов в кущі ...
Вигул. Гавкаючі пухнасті грудочки користуються популярністю