Єгипетський суд арештував Ever Given. З власника судна вимагають мільярд доларів

13 квітня 2021, 17:35
Адміністрація Суецького каналу вимагає відшкодування збитків, завданих "пробкою" на транспортній артерії

Фото: REUTERS/Mohamed Abd El Ghany

Багатостраждальний контейнеровоз Ever Given, який 6 днів блокував Суецький канал і завдав мільярдних збитків транспортним компаніям, 12 квітня був арештований економічним судом єгипетського міста Ісмаїлія.

Про це повідомляє місцеве видання Shorouk news.

Реклама

Умовою зняття арешту є повне відшкодування збитків власником судна адміністрації Суецького каналу – 900 млн доларів. Зараз величезне судно відправили на стоянку на озеро Тімсах.

Ця сума покриє витрати на обладнання, техніку і робочу силу (близько 800 людей), які взяли участь у звільненні шляху, також на відновлення руйнувань на каналі. Також в цю суму входять втрати від затримок у русі понад 400 суден на обох сторонах затору.

В Єгипті сподіваються на те, що домовленостей вдасться досягти швидко, і судно рушить з місця.

Реклама

Хеппі-енд історичного затору

У суботу, 3 квітня, в Суецькому каналі ліквідували затор, що утворився через контейнеровоз Ever Given, який в ніч проти 23 березня сів на мілину.

Голова Управління Суецького каналу (SCA) Усама Рабі повідомив, що останні кораблі, які застрягли в Суецькому каналі, повинні пройти через водний шлях в суботу, 3 квітня. За його словами, в цей день 85 суден пройдуть по обидва боки.

Ever Given переміщували за допомогою буксира на техогляд до озер північніше каналу. Судно під посиленою охороною. У якийсь момент контейнеровоз знову перекрив Суецький канал, але зрештою судно повернули до фарватеру.

Реклама

Щоб витягнути застряглий контейнеровоз Ever Given з мілини, знадобилося 10 буксирів. Крім того, довелося викопати 27 тисяч кубометрів піску на 18 метрів завглибшки.

Розвантажувати Ever Green не будуть, хоча раніше планували таким чином спростити його рух. Варіант, за якого судно не розвантажують, більш вигідний. Для того, щоб прибрати контейнери, у канал довелося б загнати спецтехніку.

Президент Єгипту Абдель Фаттах ас-Сісі вже заявив, що ситуація із застряглим судном "успішно подолана": "Єгиптяни досягли успіху в закінченні кризи <...> в Суецькому каналі, незважаючи на величезну технічну складність" .

Транспортні компанії продовжують підраховувати втрати. Вони впевнені, що на справжнє подолання кризи підуть тижні, якщо не місяці.

Авіаносна ударна група Ейзенхауер в Суецькому каналі

Як все почалося

У південній частині Суецького каналу сів на мілину контейнеровоз MV Ever Given. Рятувальна операція тривала майже тиждень. Вранці 29 березня судно вдалося зняти з мілини. Контейнеровоз ішов з Китаю в Роттердам. Він заблокував рух через канал в обидва боки, утворився затор більш ніж з 230 суден. Тайванська компанія Evergreen повідомила, що інцидент стався через погодні умови: сильним поривом вітру судно відхилило від курсу, і воно сіло на мілину. Потерпілих немає.

Утім, голова управління Суецького каналу генерал-лейтенант Усама Рабей сказав, що піщана буря не була єдиною причиною. Він повідомив, що розслідування триває, і може бути, що вирішальну роль зіграли людська помилка або технічна несправність.

Компанія Airbus Space опублікувала фото заблокованого Суецького каналу з космосу. Знімок зроблений супутником Pleiades 25 березня.

Рятувальна операція

25 березня судно, що встало поперек фарватеру, вдалося трохи розвернути: це допомогло пропустити кілька суден з півночі на південь. Але з півдня рух так і не відновилося.

Положення судна

У п'ятницю, 26 березня, спроба зняти з мілини судно, що заблокувало Суецький канал, провалилася, передає Reuters, посилаючись на техоператора.

А вранці 27 березня стало відомо, що рятувальники трохи зрушили з місця контейнеровоз Ever Given. Це вдалося після того, як з місця події було вилучено понад 20 тисяч тонн ґрунту.


Навколо контейнеровоза почали поглиблювати дно. Роботи вели за допомогою двох земснарядів.

Станом на ранок 28 березня витягли 20 тисяч тонн ґрунту, із самого контейнеровоза за борт було спущено 9 тисяч тонн баластної води. Зняттю судна з мілини 29 березня посприяв приплив.

Думка експертів про найбільший в історії затор

Спостерігачі кажуть про найбільший морський затор в історії. Оскільки контейнеровоз застряг у південній частині каналу, де немає русла для маневру, всього за десяток кілометрів від входу.

"Проблема в тому, як перемістити таке велике судно, не пошкодивши його. Будь-які пошкодження обернулися б катастрофою – канал залишився б перекритий на дуже довгий час, а якщо станеться розлив нафтопродуктів, ситуація стане ще гіршою. Тож тепер фахівці чекають, аналізують і думають, що саме можна зробити. Нічний відплив тільки ускладнює ситуацію", – сказала представниця Королівського інституту Елькано Айзам Аміра Фернандес.

Рятувальна операція

Експерти в сфері судноплавства зазначали, якщо рух каналом не буде відновлений за кілька днів, судноплавні компанії змушені будуть перенаправляти судна в обхід, що додасть приблизно тиждень до загального маршруту.

"Не можна відкидати, що на це підуть тижні, все залежить від того, як буде складатися ситуація. Він нині як величезний кит, що викинувся на берег. Можливо, нам буде потрібно комбінувати різні методи – зняття із судна контейнерів пального і води, використання буксирів і розмивання піску", – говорив глава компанії Boskalis Пітер Бердовські.

За даними порталу Vesselfinder, перед інцидентом контейнеровоз Ever Given встиг своєю траєкторією руху "намалювати" чоловічі геніталії.

Збиток для світової торгівлі

Зазвичай кожен день у західному напрямку через Суецький канал провозять товари загальною вартістю близько 5,1 млрд дол., а в східному – приблизно на 4,5 млрд дол. Отже, у середньому за годину через канал переміщають товари на суму 400 млн дол.

За словами експертів, кожен день простою Ever Given "додає затримки до нормальних вантажопотоків". Вони прогнозують виникнення нових проблем з постачанням.

Фахівці заявляють, що перебої з постачанням вже повною мірою відчули американські імпортери. Затор вплинув і на імпортну торгівлю з Близького Сходу та Індії.

"Судна виходять регулярно з інших портів з Азії на Європу, пройти їм ніде. Навколо Африки – довше і дорожче, через Америку – теж довше і дорожче, і ще можна в Панамському каналі застрягти. Що довше буде тривати колапс в Суецькому каналі, то більше буде беклог і в портах прибуття, на розвантаженні й на зворотному завантаженні. Удар по сформованих міжнародних ланцюжках постачань досить серйозний. Але крім ланцюжків постачання, все це загрожує тим, що немає товару. Про глобальний дефіцит я б не став говорити нині, але якийсь дефіцит, природно, буде", – сказав керівник міжнародного логістичного альянсу ACEX Мирослав Золотарьов.

MV Ever Given класу Triple E

Крім того, у Суецькому каналі "законсервовані" й порожні контейнери, які вкрай необхідні для китайського експорту.

На проблему відреагували в ДП "Антонов", у компанії готові допомогти з постачанням вантажів.

"Готові простягнути крило допомоги компаніям, які не можуть доставити свої вантажі морським шляхом через ситуацію на Суецькому каналі. Наші літаки можуть перевезти до 150 т вантажу. Доставимо ваші вантажі повітрям в будь-яку точку світу", – йдеться в повідомленні.

Дефіцит туалетного паперу

Як пише Bloomberg, через заблокований Суецький канал світ може зіткнутися з дефіцитом туалетного паперу.

Про це попереджає компанія Suzano SA, яка вважається одним з найбільших у світі виробників деревної целюлози, що є сировиною для туалетного паперу. Suzano SA переважно відправляє свою целюлозу на вантажних суднах навалювального типу. У компанії занепокоєні, що транспортні проблеми будуть наростати як снігова куля і тільки посилюватися.

Розміщена в бразильському Сан-Паулу Suzano SA вже стурбована тим, що обсяги постачання сировини в березні можуть виявитися нижчими за очікувані, а також ризиком вимушеного перенесення деяких постачань на квітень. Бразилія є провідним постачальником целюлози в світі, а на Suzano SA припадає близько 30% світового постачання целюлози з твердих порід деревини, використовуваної для виробництва туалетного паперу.

Брак кави

Блокування Суецького каналу вже спровокувало дефіцит кавових зерен у Фінляндії. Час затримки може призвести до вичерпання запасів кави в багатьох європейських виробників.

"У S Group є кілька контейнерів на кораблі Ever Given. Наслідки блокування Суецького каналу поки не відчуваються в магазинах, і проблем не очікується, якщо питання буде вирішене у Великодній тиждень. Однак для багатьох постачань уже очікуються затримки на тиждень і більше", – розповів директор однієї з найбільших торгових мереж Фінляндії.

Відомо, що на Ever Given застрягли близько 250 контейнерів зі свининою фінського виробника Atria, які прямують у різні країни Азії.

Через затор зросли ціни на нафту

Суецький канал є найважливішим маршрутом постачання нафти з Близького Сходу до Європи і США і загалом одним з найважливіших торговельних маршрутів світу. На нього припадає 10 відсотків глобальної морської торгівлі, у 2020 році через нього пройшли майже 19 тисяч суден.

Судно, що застрягло

Після інциденту підвищилися ціни на нафту. Вранці 24 березня один барель північноєвропейського сорту Brent коштував 61,63 долара, що на 84 цента вище, ніж за день до того. Ціна бареля американської марки WTI зросла на 62 цента, до 58,38 долара.

У п'ятницю, 26 березня, ціни на нафту еталонних марок на торгах продовжили підніматися, причому темпи зростання прискорилися саме через побоювання за постачання сировини в зв'язку із ситуацією в Суецькому каналі. В результаті травневі ф'ючерси на Brent подорожчали на 1,97%, до 63,17 долара за барель, а на західнотехаський сорт WTI – на 2,24%, до 59,87 долара за барель.

Ситуацію обговорять країни – члени ОПЕК, які 1 квітня зберуться на планове засідання.

А тим часом у Міністерстві нафти Сирії вирішили обмежити постачання палива через затримки сировини. Влада пояснила такий крок потребою гарантовано забезпечувати належними обсягами палива лікарні, телекомунікаційні центри, провідні об'єкти інфраструктури, адже поки невідомо, коли рух суден через канал відновиться.

Зазначимо, що судно Ever Given є одним з найбільших у своєму класі. Його довжина сягає 400 метрів, ширина – 59 метрів. А Суецьким каналом щодня в обох напрямках проходить понад 50 морських суден. Через нього здійснюється 30% всіх світових контейнерних перевезень.

Відео: Сьогодні

Вівці на борту

Судна, що застрягли в заторі у Суецькому каналі, можуть мати в своїх трюмах тисячі овець, призначених для Саудівської Аравії, повідомив Bloomberg. Вони зазвичай мають на борту запаси корму і води для тварин в розрахунку на 2-3 додаткові дні. Але, за словами обізнаних джерел, цього мало, адже на відновлення судноплавства може знадобитися щонайменше тиждень. Це може створити критичну ситуацію для суден з худобою, яким для поповнення запасів необхідно зайти в найближчий порт або повернутися назад.

Наразі біля заблокованого каналу стоять не менш ніж 10 суден, призначених для перевезення тварин, і ще кілька кораблів рухаються за маршрутом між Румунією і Саудівською Аравією.


Дослідження території під час рятувальної операції

"Якби я був власником овець, я б спробував знайти країну, в якій вони потрібні. Але більш короткий шлях – назад до Румунії", – сказав президент Асоціації експортерів домашньої худоби США Боб Бішоп.

Bloomberg зазначає, що Саудівська Аравія закуповує живих овець, щоб потім забити їх відповідно до релігійних уподобань.

Нагадаємо, у неділю, 28 березня, українці перевели свої будильники і хронометри на годину вперед. Подивіться новий випуск шоу "Дід Панч і молодь", в якому найдосвідченіший журналіст "Сьогодні" розклав по поличках... час. А заодно запитав у молодих і красивих, з ким їм краще спиться.